Školský vzdelávací
program
Pre 1. stupeň ZŠ Rudník –
ISCED1
Školský vzdelávací program
Pre 1. stupeň ZŠ
Vzdelávací program: Školský vzdelávací program pre 1.stupeň ZŠ Rudník
Stupeň vzdelania Primárne vzdelanie ISCED 1
Dĺžka štúdia : štyri roky
Vyučovací jazyk : slovenský
Študijná forma : denná
Druh školy : štátna
Predkladateľ:
Názov školy: Základná škola Rudník
Adresa: Rudník 2, 906 23
IČO : 710057300
Riaditeľ školy : Mgr. Erika
Pszotová
Koordinátor pre
tvorbu ŠVP : Mgr. Erika Pszotová
Kontakty: tel. 034 621 56 24
e-mail : zs2rudnik.edu.sk@zoznam.sk
Zriaďovateľ : Obec Rudník
Adresa : Rudník 1 , 906 23
Kontakty : tel. 034 621 5622
e-mail: obec@rudnik.sk
Platnosť dokumentu :
od 1.9. 2008 Podpis riaditeľa
Platnosť revidovanie |
Dátum |
Zaznamenanie
inovácie, zmeny,úpravy a pod. |
Platnosť
ŠkVP od |
01.09.2008 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Veľkosť školy
Menejtriedna základná škola
s 1. -4. ročníkom. Málotriedna základná škola s dvoma triedami
a so štyrmi postupovými ročníkmi. Škola sa nachádza v strede obce
v blízkosti lesa. Je to staršia budova, interiér školy je čiastočne
modernizovaný.
Budova
školy má tri poschodia, v rámci opatrení šetrenia s energiami
prevádzka školy je iba na jednom
poschodí, kde sa nachádzajú tri učebne / dve triedy, jedna počítačová učebňa /,
zborovňa
a sociálne zariadenia.
Školský
klub detí sa nachádza v učebni č.II .
Stravovanie
žiakov je zabezpečené v priestoroch kultúrneho domu.
2. Charakteristika žiakov
Počet
žiakov v škole 18- 24 ( mení sa každý rok ).
Spádová
oblasť
3. Charakteristika
pedagogického zboru
Priemerný počet učiteľov potrebných vzhľadom na
veľkosť školy: 2 učitelia s kvalifikáciou pre I. stupeň ZŠ, externý učiteľ
náboženskej výchovy, koordinátor pre environmentálnu výchovu, koordinátora prevencie (drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov).
Príprava ďalšieho vzdelávania : v oblasti
informatickej výchovy
v oblasti cudzích jazykov
4. Organizácia prijímacieho konania
Špecifické požiadavky na žiakov: nepožadujeme
5. Dlhodobé projekty
V súčasnej dobe škola nie je
zapojená do dlhodobých projektov a medzinárodnej spolupráci
Škola
má spolu so ZRPŠ vypracovaný plán práce, spolupracuje pri organizovaní
kultúrno- spoločenských a športových podujatí.
Spolupráca
s Obecným úradom Rudník
· oboznámenie sa so symbolikou obce
· Operatívne stretnutia starostu a riaditeľky, riešenie
konkrétnych situácií
· Obecný úrad zabezpečuje pre nové deti pol roka stravu zdarma
Spolupráca
s obecnou knižnicou
Spolupráca
so školskou jedálňou
Spolupráca
s MŠ Rudník
Cieľom
spolupráce je vzájomné odovzdávanie si skúseností a požiadaviek za účelom
plynulého a bezproblémového prechodu detí z MŠ do ZŠ
Spolupráca s inými ZŠ
· Usporiadanie futbalového turnaja o pohár starostu obce
na školskom dvore pre všetky málotriedne školy v okrese
7. Priestorové
a materiálno–technické podmienky školy
Budova
školy má tri poschodia, v rámci opatrení šetrenia s energiami
prevádzka školy je iba na jednom
poschodí, kde sa nachádzajú tri učebne / dve triedy, jedna počítačová učebňa /,
zborovňa
a sociálne zariadenia.
Sociálne
zariadenia sú po celkovej rekonštrukcii.
Školský
klub detí sa nachádza v učebni č.II .
Stravovanie
žiakov je zabezpečené v priestoroch kultúrneho domu.
Škola
má zriadené a využíva tieto učebne : učebňu
výpočtovej techniky V počítačovej učebni je 9 počítačov pripojených na
internet, 2 tlačiarne, datavideoprojektor, digitálny fotoaparát. Podali
sme projekt Otvorená škola 2008:
,,Počítač ako súčasť života na kopaniciach“ zameraný na nákup ďalšej výpočtovej
techniky.
Vybavenie kabinetov je postačujúce, ale je potrebné pomôcky
pravidelne obnovovať a vymieňať za modernejšie, mnohé z vybavenia pochádza ešte
z prvotného vybavenia školy. Počas školského roka sme doplnili veľké množstvo moderných
učebných pomôcok ( hlavne pre potreby žiakov so
špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami ), čo umožnilo tvorivejšie a efektívnejšie vyučovanie.
Podali
sme žiadosť o poskytnutie grantu,, Šanca pre deti „ na zakúpenie did.
pomôcok pre potreby žiakov so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami .
Pri obnove učebných pomôcok sú veľmi
nápomocní rodičia. Tento školský rok sme za pomoci finančného príspevku rodičov začali
s výmenou tabúľ v triedach.
Školské
ihrisko je v nevyhovujúcom stave, potrebujeme doň investovať.
Škola nedisponuje
telocvičňou, ale na cvičenie žiakov má prispôsobenú
nevyužívanú triedu. Podali
sme projekt na Otvorená škola – oblasť
športu na doplnenie športového náradia
a náčinia.
Stravovanie
žiakov je zabezpečené v priestoroch kultúrneho domu.
8. Škola ako životný priestor
Naša škola je málotriedna
škola, kde sa všetci navzájom dobre poznáme, prevláda tu priateľská atmosféra.
Snažíme sa ,aby sa tu deti cítili ako v domácom prostredí a snažíme
sa tomu všetko prispôsobovať. Žiaci sa spoločne stretávajú na chodbe, kde
desiatujú, preto sa snažíme, aby toto prostredie bolo upravené
a estetické. Sú tu nástenky
s aktuálnymi informáciami o aktivitách školy, rôzne práce
žiakov. Informácie o aktivitách školy si môže verejnosť pozrieť na webovej
stránke školy : www.zsrudnik.edu.sk a informačnej tabuli
obecného úradu.
9. Podmienky na zaistenie
bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní
Škola má vypracovaný školský poriadok, ktorý je
odsúhlasený ped. radou, Radou školy , Rodičovskou radou. Učebňa informatiky
, telocvičňa , školská jedáleň majú vypracovaný vnútorný poriadok .
Pravidelné školenia zamestnancov školy
o bezpečnosti a ochrane zdravia
pri práci a proti požiaru
zabezpečuje zriaďovateľ. O existencii každého úrazu
sa vedú záznamy.
Nevyhnutnosťou pre uskutočnenie ŠVP je zabezpečenie
vhodnej štruktúry pracovného režimu a odpočinku žiakov a učiteľov,
vhodného režimu vyučovania s rešpektovaním hygieny učenia sa, zdravého
prostredia učební (tried) a ostatných priestorov školy podľa platných
technických a hygienických noriem – zodpovedajúca svetelnosť, teplota,
nehlučnosť, čistota, vetranie, hygienické vybavenie priestorov, primeraná
veľkosť sedacieho a pracovného nábytku.
Dôležitý je vhodný stravovací a pitný režim
žiakov (podľa vekových a individuálnych potrieb žiakov a učiteľov).
Bezpečnosť a ochranu zdravia zaručuje aktívna ochrana žiakov pred úrazmi,
dostupnosť prvej pomoci z materiálneho aj ľudského hľadiska, vrátane
kontaktov na lekára, či iných špecialistov. Nevyhnutné je dodržiavanie zákazu
fajčenia, pitia alkoholu a používanie iných škodlivín v škole
a v okolí a výrazné označenie všetkých nebezpečných predmetov
a častí využívaných priestorov a pravidelná bezpečnostná
kontrola.
1.Pedagogický princíp
školy (vlastné ciele výchovy a vzdelávania )
Základná
filozofia školy je založená na princípe tvorivého a samostatného
učenia žiaka.
· Naším princípom je , aby každý žiak zažil
úspech, rovnaké výsledky nemôžeme dosiahnuť u všetkých žiakov za rovnaký
čas, dáme šancu každému žiakovi, aby sa rozvíjal podľa svojich schopností
· Škola umožní všetkým študentom získať dostatočné všeobecné
vedomosti a zručnosti vo všetkých všeobecnovzdelávacích predmetoch a
hlboké odborné vedomosti vo všetkých zvolených voliteľných predmetoch
· Dosiahnuť zvýšenie gramotnosti v oblasti IKT žiakov
v našej škole
· Škola zabezpečí podmienky na vzdelávanie žiakov so
špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami tak, aby mali rovnocenný prístup vo
vzdelávaní.
· Realizovať projekty: Protidrogová
prevencia, Environmentálna výchova, Výchova
k manželstvu a rodičovstvu. Osobitnú pozornosť venovať
zdravému životnému štýlu.
· Veľký dôraz budeme hneď od
začiatku klásť na vytvorenie dobrého tímu v triede, na rozvíjanie
sebapoznania a sebahodnotenia žiaka.
· Výchovno-vzdelávaciu činnosť smerovať k príprave žiakov
na život, ktorý od nich vyžaduje, aby boli schopní kriticky a tvorivo
myslieť, rýchlo a účinne riešiť problémy.
· Naším princípom je viesť žiakov k
tvorivému mysleniu, kritickému mysleniu, naučiť ich tímovo pracovať,
komunikovať medzi sebou, vzájomne sa rešpektovať a byť schopní celoživotne sa
vzdelávať…
2. Zameranie školy a stupeň vzdelania
V popredí záujmu školy je
vychovať v duchu humanizmu vzdelaného a tvorivého človeka, ktorý má
záujem učiť sa, lebo sa učí pre život. Okrem všeobecno- vzdelávacích predmetov
kladie naša škola dôraz na prácu s počítačom. Záleží
nám na tom, aby sa deti rozvíjali nielen po stránke duševnej , ale aj
telesnej – fyzickej. Rodinná atmosféra
školy prispieva k udržiavaniu
dobrých vzťahov a zamedzeniu nežiaducich prejavov správania u žiakov. Škola je v obci
kultúrnou ustanovizňou. Žiaci sa pravidelne zúčastňujú kultúrnych vystúpení
spoluorganizovaných obecným úradom. Snažíme sa o dobré vzťahy so
zriaďovateľom i ostatnými subjektmi.
Svoje
zameranie chceme smerovať k :
Ø rozvoju čitateľskej gramotnosti – čítanie detských časopisov
- návšteva miestnej knižnice
Ø Regionálnej
výchove - spoznávanie histórie
a ľudových
tradícií , účasť na celoslovenskom
stretnutí prútikárov ,,Nevšedné
podoby
prútia“
Ø PREVENTÍVNE PROGRAMY ŠKOLY:
1. Prevencia drogových závislostí
2. Program výchovy k manželstvu a rodičovstvu
3. Program environmentálnej výchovy
4. Stratégia prevencie a riešenia šikanovania
5. Národný program prevencie obezity
6. Národný plán k ľudským právam
7. Výchova žiakov k BOZP
Žiak
získa úspešným absolvovaním
všeobecno-vzdelávacieho programu ostatného
ročníka
primárneho stupňa základnej školy: Primárne
vzdelanie. Dokladom o získanom
vzdelaní 1. stupňa je vysvedčenie.
Absolvent programu plynule pokračuje na nadväzujúcom stupni nižšieho
sekundárneho vzdelávania, alebo v nižších ročníkoch gymnázia.
Stupeň vzdelania: ISCED 1 - Primárne vzdelávanie
3. Profil absolventa
Sme škola a ako vzdelávacia
inštitúcia sa nevzdávame ani úlohy výchovy, preto chceme, aby náš absolvent bol
aj usilovný, svedomitý, samostatný, čestný.
Podľa ŠVP by mal absolvent
programu primárneho vzdelania mať osvojené (aj vlastným podielom) základy
čitateľskej, pisateľskej, matematickej, prírodovedeckej a kultúrnej
gramotnosti. Nadobudol základy pre osvojenie účinných techník (celoživotného)
učenia sa a pre rozvíjanie spôsobilostí. Získal predpoklady pre to, aby si
vážil sám seba, i druhých ľudí, aby
dokázal ústretovo komunikovať a spolupracovať.
Má osvojené základy
používania materinského - štátneho a cudzieho jazyka.
Úroveň
rozvinutosti
kľúčových kompetencií tvorí bázu pre
ďalší rozvoj v následných stupňov vzdelávania.
Absolvent primárneho
vzdelania má osvojené tieto kľúčové
kompetencie (spôsobilosti):
Ø sociálne komunikačné kompetencie
(spôsobilosti)
- vyjadruje sa súvisle a
výstižne písomnou aj ústnou formou adekvátnou primárnemu
stupňu vzdelávania,
- dokáže určitý čas
sústredene načúvať, náležite reagovať, používať vhodné argumenty
a vyjadriť svoj názor,
- uplatňuje ústretovú
komunikáciu pre vytváranie dobrých vzťahov so spolužiakmi,
učiteľmi, rodičmi a s ďalšími
ľuďmi, s ktorými prichádza do kontaktu,
- rozumie rôznym typom
doteraz používaných textov a bežne používaným prejavom
neverbálnej komunikácie a
dokáže na ne adekvátne reagovať,
- na základnej úrovni
využíva technické prostriedky medzi osobnej komunikácie,
- chápe význam rešpektovania
kultúrnej rozmanitosti,
- v cudzích jazykoch je
schopný na primeranej úrovni porozumieť hovorenému textu,
uplatniť sa v osobnej
konverzácii, ako aj tvoriť texty, týkajúce sa bežných životných
situácií,
Ø kompetencia
(spôsobilosť)
v oblasti matematického a prírodovedného myslenia
- používa základné matematické
myslenie na riešenie rôznych praktických problémov v
každodenných situáciách a je
schopný (na rôznych úrovniach) používať matematické
modely logického a
priestorového myslenia a prezentácie (vzorce, modely)
- je pripravený ďalej si
rozvíjať schopnosť objavovať, pýtať sa a hľadať odpovede, ktoré
smerujú k systematizácii
poznatkov,
Ø kompetencie
(spôsobilosti) v oblasti informačných a komunikačných
technológií
- vie používať vybrané
informačné a komunikačné technológie pri vyučovaní a učení sa,
- ovláda základy potrebných
počítačových aplikácií,
- dokáže primerane veku
komunikovať pomocou elektronických médií,
- dokáže adekvátne veku
aktívne vyhľadávať informácie na internete,
- vie používať rôzne
vyučovacie programy,
- získal základy
algoritmického myslenia,
- chápe, že je rozdiel medzi
reálnym a virtuálnym svetom,
- vie, že existujú riziká,
ktoré sú spojené s využívaním internetu a IKT.
Ø kompetencia
(spôsobilosť) učiť sa učiť sa
- má osvojené základy
schopnosti sebareflexie pri poznávaní svojich myšlienkových
postupov,
- uplatňuje základy rôznych
techník učenia sa a osvojovania si poznatkov ,
- vyberá a hodnotí získané
informácie, spracováva ich a využíva vo svojom učení
a v
iných činnostiach,
- uvedomuje si význam
vytrvalosti a iniciatívy pre svoj pokrok,
Ø kompetencia (spôsobilosť)riešiť
problémy
- vníma a sleduje problémové
situácie v škole a vo svojom najbližšom okolí, adekvátne
svojej úrovni navrhuje riešenia podľa svojich
vedomostí a skúseností z danej oblasti,
- pri riešení problémov
hľadá a využíva rôzne informácie, skúša viaceré možnosti riešenia
problému, overuje správnosť riešenia a
osvedčené postupy aplikuje pri podobných alebo
nových problémoch,
- pokúša sa problémy a
konflikty vo vzťahoch riešiť primeraným (chápavým
a spolupracujúcim) spôsobom,
Ø osobné, sociálne a občianske
kompetencie (spôsobilosti)
- má základy pre smerovanie
k pozitívnemu sebaobrazu a sebadôvere,
- uvedomuje si vlastné
potreby a tvorivo využíva svoje možnosti,
- dokáže odhadnúť svoje
silné a slabé stránky ako svoje rozvojové možnosti,
- uvedomuje si dôležitosť
ochrany svojho zdravia a jeho súvislosť s vhodným a aktívnym
trávením voľného času
- dokáže primerane veku
odhadnúť dôsledky svojich rozhodnutí a činov,
- uvedomuje si, že má svoje
práva a povinnosti,
- má osvojené základy pre
efektívnu spoluprácu v skupine,
- dokáže prijímať nové
nápady alebo aj sám prichádza s novými nápadmi a postupmi pri
spoločnej práci,
- uvedomuje si význam
pozitívnej sociálno-emočnej klímy v triede a svojim konaním
prispieva k dobrým
medziľudským vzťahom,
Ø kompetencia (spôsobilosť) vnímať
a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi
kultúry
- dokáže sa vyjadrovať na
úrovni základnej kultúrnej gramotnosti prostredníctvom
umeleckých a iných
vyjadrovacích prostriedkov,
- dokáže pomenovať druhy
umenia a ich hlavné nástroje a vyjadrovacie prostriedky (na
úrovni primárneho
vzdelávania),
- uvedomuje si význam umenia
a kultúrnej komunikácie vo svojom živote,
- cení si a rešpektuje
kultúrno-historické dedičstvo a ľudové tradície,
- rešpektuje vkus iných ľudí
a primerane veku dokáže vyjadriť svoj názor a vkusový
postoj,
- ovláda základné pravidlá,
normy a zvyky súvisiace s úpravou zovňajšku človeka,
- pozná bežné pravidlá
spoločenského kontaktu (etiketu),
- správa sa kultúrne,
primerane okolnostiam a situáciám,
- má osvojené základy pre
tolerantné a empatické vnímanie prejavov iných kultúr.
4. Pedagogické stratégie
V oblasti rozumovej výchovy je naším cieľom rozvíjať u žiakov
tvorivé myslenie, samostatnosť, aktivitu,
sebahodnotenie . Dôležitým predpokladom pre rozvoj tvorivosti je
motivovať žiakov tak, aby mali radosť z pochopeného preberaného učiva.
Pritom je treba rešpektovať ich
individuálne vlohy. Pre rozvoj tvorivosti je dôležité podnecovať žiakov k produkovaniu
myšlienok, nápadov,
kladeniu otázok, odpovedí, vytvárať im
situácie, ktoré budú schopní riešiť.
Viac zmyslovým zapojením do vyučovania je
podnecovaná aktivita žiaka, posiluje sa jeho sebadôvera,
ktorá ho vedie k sústredenosti na prácu.
Tvorivé
učenie v našej škole umožní postupne každému žiakovi, aby pocítil
uspokojenie nad svojimi dosiahnutými výsledkami. Vedomie úspechu je vzpruhou
k prekonávaniu prekážok. Škola musí umožniť každému žiakovi taký telesný
a duševný vývoj, akého je schopný. Spôsob a miera žiakovho rozvoja sa
neposudzuje podľa miery daností, ale hlavne podľa toho, s akou jasnosťou
a istotou žiak dokáže myslieť
a svoje myšlienky vyjadrovať, riešiť úlohy z praktického života,
ako sa vyvíja jeho osobnosť v jeho mnohorakosti.
· Podporujeme výučbu pomocou didaktickej techniky,
samostatné a tímové
projekty, prezentácia a obhajoba výstupov, praktická
výučba.
· Dôraz je kladený na samostatnosť a zodpovednosť za učenie. Využívame IKT vo vyučovaní.
Podporujeme aktívne učenie, žiaci vyhľadávajú sami informácie na internete.
· Pri prevencii drogových
závislostí sa chceme zamerať aj na iné
aktivity ako besedy. (Napriek tomu, že s tvrdými drogami sme sa nestretli,
treba sústavne pôsobiť proti
fajčeniu a alkoholickým nápojom
cez koordinátora, rodičov a
všetkých vyučujúcich, účelným využívaním voľného času i vlastným príkladom.)
· Osobnostný a sociálny rozvoj
budeme realizovať
stimuláciou skupín žiakov so slabšími
vyučovacími výsledkami, podporou
individuálnych schopností.
Dôležitým odporúčaním
do budúceho šk. roka je pre nás potreba
orientácie
na pozitívne hodnotenie žiakov, najmä
slaboprospievajúcich, pre zvýšenie vnútornej motivácie.
· Chceme si všímať talent v jednotlivých oblastiach a rozvíjať ho do maximálnej možnej miery. Viac budeme
preferovať samostatnú prácu
žiakov a ich cieľavedomé
zvládanie učiva.
· Podporujeme angažovanosť našich
žiakov na verejnom dianí prípravou kultúrnych programov s rôznym zameraním.
· Častými vychádzkami a pobytom v prírode vytvárame predpoklady pre dobrý vzťah žiakov
k prírode a k jej ochrane, vedieme prírodovedný a turistický
krúžok.
5. Zabezpečenie výučby pre žiakov so špeciálnymi potrebami
Naša škola je
otvorená pre všetkých žiakov.
Žiak so
špeciálnymi výc
Špeciálnou výc
Žiak so špeciálnymi výc
1) žiak so zdravotným
znevý
- žiak so
zdravotným postihnutím (s mentálnym
postihnutím, so sluc
- žiak c
2) žiak zo sociálne znevý
3) žiak s nadaním
Ďalšie zdroje sú rôzne
a) zabezpečenie odborné
b) materiálne, ktoré zahŕňajú špeciálne učebnice, špeciálne
vyučovacie pomôcky, kompenzačné pomôcky, prístroje, úpravy prostredia (napr.
bezbariérový prístup) a iné;
c) personálne t.j. odborný servis špeciálne
d) finančné na
zabezpečenie špeciálnych materiálnych,
odborných a personálnych podmienok.
V prvom
ročníku nemáme žiaka so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami.
Na škole evidujeme dvoch žiakov so zdravotným
postihnutím.
Spolupracujeme s Centrom výchovného
a psychologického poradenstva Myjava a s Detským integračným
centrom Trnava.
Pre týchto žiakov zabezpečujeme učebné
a kompenzačné pomôcky. Vypracovali sme projekt ING Šanca pre deti v
hodnote 43 000-Sk,za tieto finančné prostriedky chceme zakúpiť
did.a.kompenzačné pomôcky.
Doposiaľ neboli nutné priestorové úpravy školy.
Pedagogický pracovníci absolvujú školenia
organizované MPC v Trenčíne.
Individuálny výchovno-vzdelávací program vypracováva
triedny učiteľ spolupráci všetkých vyučujúcich, ktorí žiaka vyučujú.
Na vypracovaní sa podieľa rodič žiaka, ktorý je
s programom oboznámený.
6. Začlenenie prierezových tém
Povinnou súčasťou obsahu vzdelávania
sú prierezové tematiky, ktoré sa spravidla prelínajú cez obsahové vzdelávacie
oblasti. Prierezové tematiky uplatňujeme ako integrovanú súčasť vzdelávacieho
obsahu oblastí vzdelávania a vhodných vyučovacích predmetov, formou kurzu. Sú
uvedené v učebných osnovách jednotlivých predmetov. Samozrejmosťou pre
zabezpečenie účinnosti a neformálnosti témy je použitie aktivizujúcich,
interaktívnych učebných metód..
Na úrovni primárneho
vzdelávania zavádza Štátny vzdelávací program tieto prierezové témy:
Prierezové témy prechádzajúce
oblasťami vzdelávania
Prierezové témy |
V 1.ročníku ako
integrovaná súčasť v predmete |
Osobnostný a sociálny rozvoj |
SJL, PDA,
ETV, VYV |
Environmentálna
výchova |
MAT, SJL,
PDA, |
Mediálna
výchova |
VYV, MAT |
Multikultúrna
výchova |
MAT,ETV,
PDA, SJL |
Dopravná
výchova – VÝCHOVA
K bEZPEčNOSTI
V CESTNEJ PREMáVKE |
PDA,SJL, MAT,ETV, |
Ochrana
života a zdravia |
TEV, PDA,
SJL |
Tvorba
projektu a prezentačné zručnosti |
PDA, VYV,
INF |
Tvorbe
projektu a prezentačným zručnostiam sa
deti učia i v rámci počítačového
krúžku, ktorý navštevujú všetci
žiaci školy.
Dopravnú
výchovu zabezpečíme formou kurzu, ktorý nám organizuje
Detské dopravné ihrisko v Trnave alebo Čerenec - Vrbové s teoretickou aj praktickou časťou, aby sme
žiakov naučili bezpečne sa správať na cestách. Tento kurz bude organizovaný
minimálne 1-krát počas dochádzky žiaka do našej školy a na hodinách pracovnej
výchovy.
Multikultúrna
výchova sa
dotýka medziľudských vzťahov, ktorej cieľom je chápanie a akceptácia iných
kultúr a rozvoj medziľudskej tolerancie. Začleníme ju do jednotlivých učebných
osnov predmetu vlastiveda, prírodoveda, etická výchova, cudzí jazyk, výtvarná
výchova, hudobná výchova..
Mediálna
výchova rozvíja
schopnosť zaobchádzať s rôznymi druhmi médií, selektívne využívať ich
produkty. Začleníme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu matematika,
informatika, slovenský jazyk, etická výchova.
Osobnostný
a sociálny rozvoj rozvíja ľudský potenciál žiakov, ktorej cieľom je
sebapoznanie, sebaúcta, sebavzdelávanie pestovanie dobrých medziľudských
vzťahov, podporuje prevenciu sociálno-patologických javov. Začleníme ju do
jednotlivých učebných osnov predmetu slovenský jazyk, etická výchova,
vlastiveda, prírodoveda.
Environmentálna
výchova
rozvíja spoluprácu pri ochrane a tvorbe životného prostredia, posilňuje
zodpovednosť k živým organizmom, k zdravému životnému štýlu, k
prírodnému a kultúrnemu dedičstvu. Začleníme ju do jednotlivých učebných
osnov predmetu slovenský jazyk, vlastiveda, prírodoveda, etická
výchova, výtvarná výchova.
Dopravná
výchova je
zameraná na bezpečné správanie sa v rôznych dopravných situáciách, na
osvojenie si zásad dopravy, právnych predpisov, technických podmienok dopravy.
Začleníme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu slovenský jazyk,
matematika, prírodoveda, vlastiveda, výtvarná výchova, telesná výchova,
etická výchova.
Ochrana
života a zdravia je zameraná na ochranu života a zdravia v mimoriadnych
situáciách, pri pobyte a pohybe v prírode, na zvládnutie ekologických
havárií, dopravných nehôd a živelných pohrôm. Realizuje sa prostredníctvom
učebných predmetov vlastiveda, prírodoveda ako aj samostatne účelovým cvičením
- zdravotnou prípravou, civilnou ochranou, pohybom a pobytom
v prírode.
Tvorba
projektu a prezentačné zručnosti rozvíja u žiakov
kompetencie tak, aby vedeli komunikovať, argumentovať, používať informácie,
prezentovať svoje názory, riešiť problémy, spolupracovať v skupine.
Začleníme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu matematiky, informatika,
slovenský jazyk, cudzí jazyk, etická výchova, vlastiveda, prírodoveda,
výtvarná výchova, hudobná výchova.
Regionálna výchova- spoznávanie histórie
a ľudových tradícií. Realizuje sa prostredníctvom učebných predmetov vlastiveda , slovenský jazyk
a literatúra, hudobná výchova , výtvarná výchova, pracovná výchova.
Plánujeme
každoročne navštíviť dielňu hrnčiarstva, návšteva ,, Gazdovského dvora
v Turej Lúke “.
Regionálnu
výchovu budeme rozvíjať aj formou besedy a praktických prác ( vyšívanie,
háčkovanie, pletenie ) sa staršími spoluobčanmi našej obce.
Plánujeme
besedu s prútikárom pánom
Rehorčíkom z našej obce- ukážka výrobkov z prútia,
pletenie
korbáčov.
Účasť
na celoslovenskom stretnutí prútikárov ,,Nevšedné podoby prútia“
Vnútorný systém hodnotenia kvality
zameriame na 3 oblasti:
1. Hodnotenie žiakov
2. Hodnotenie pedagogických
zamestnancov
3. Hodnotenie školy
1. Hodnotenie
žiakov
Neoddeliteľnou
súčasťou vzdelávacieho procesu v
škole je hodnotenie žiakov. Hodnotenie žiakov
je bežnou činnosťou, ktorú učiteľ v škole vykonáva v priebehu vyučovania (ale i mimo neho)
po celý školský rok. Hodnotenie sa uskutočňuje podľa Metodického pokynu č.7a č.1 /
2009-R na hodnotenie žiakov základnej školy a podľa školského zákona .
Systém
hodnotenia môžu pripomienkovať :
rodičia na zasadnutí rodičovskej rady prostredníctvom
triednych dôverníkov
Opodstatnené návrhy budú prerokované
na pedagogickej rade.
(1) Klasifikácia je jednou z foriem
hodnotenia, ktorej výsledky sa vyjadrujú určenými piatimi stupňami. Na
vysvedčeniach s klasifikáciou sa slovný komentár za príslušný polrok
nedopĺňa.
(2) Vo výchovno-vzdelávacom procese sa
uskutočňuje priebežné a celkové hodnotenie:
priebežné hodnotenie sa uskutočňuje
pri hodnotení čiastkových výsledkov a prejavov žiaka na vyučovacích
hodinách a má hlavne motivačný charakter; učiteľ zohľadňuje vekové
a individuálne osobitosti žiaka a prihliada na jeho momentálnu
psychickú i fyzickú disponovanosť,
celkové hodnotenie žiaka
v jednotlivých vyučovacích predmetoch sa
uskutočňuje na konci prvého polroka a druhého polroka v školskom
roku a má čo najobjektívnejšie zhodnotiť úroveň jeho vedomostí, zručností
a návykov v danom vyučovacom predmete.
(3) V procese hodnotenia učiteľ uplatňuje
primeranú náročnosť, pedagogický takt voči žiakovi, rešpektuje práva dieťaťa
a humánne sa správa voči žiakovi. Predmetom hodnotenia vo
výchovno-vzdelávacom procese sú najmä učebné výsledky žiaka, ktoré dosiahol vo
vyučovacích predmetoch v súlade s požiadavkami vymedzenými
v učebných osnovách, osvojené kľúčové kompetencie, ako aj usilovnosť,
osobnostný rast, rešpektovanie práv iných osôb, ochota spolupracovať
a správanie žiaka podľa školského poriadku. Hodnotenie slúži ako
prostriedok pozitívnej podpory zdravého rozvoja osobnosti žiaka.
(4) Pri hodnotení výsledkov práce žiaka sa postupuje
v súlade s:
výchovno-vzdelávacími
požiadavkami vzdelávacích programov,
požiadavkami
na rozvoj všeobecných kompetencií,
učebnými
plánmi, učebnými osnovami a štandardami.
(5) Pri hodnotení žiaka sa posudzujú získané
kompetencie v súlade s učebnými osnovami a schopnosť ich
využívať v oblastiach:
· komunikačných schopností, najmä ústne
a písomné spôsobilosti,
· čitateľskej gramotnosti,
· jazykových schopností v štátnom
jazyku, v materinskom jazyku, v cudzích jazykoch,
· využívania informačno-komunikačných
technológií,
· matematickej gramotnosti a prírodných
vied,
· sociálnych kompetencií,
· multikultúrnych kompetencií,
· manuálnych zručností a ich využití
v praktických cvičeniach,
· umeleckých a psychomotorických
schopností,
· analýzy problémov a schopnosti ich
riešenia,
· osobnostných vlastností ako porozumenie,
znášanlivosť, tolerancia, priateľstvo,
· kontrolovania a regulovania svojho
správania, ochrany svojho zdravia a životného prostredia a etických
princípov.
(1) Podklady na hodnotenie
výchovno-vzdelávacích výsledkov a správania žiaka získava učiteľ najmä
týmito metódami, formami a prostriedkami:
a) sústavným diagnostickým pozorovaním žiaka,
b) sústavným sledovaním výkonu žiaka
a jeho pripravenosti na vyučovanie,
c) rôznymi druhmi skúšok (písomné, ústne,
grafické, praktické, pohybové) a didaktickými testami; uplatňuje aj metódy
menej riadené (referáty, denníky, sebahodnotiace listy, dotazníky, pozorovania,
portfóliá) - súbor prác žiaka, ktoré vypovedajú o jeho výkone,
d) analýzou výsledkov rôznych činností žiaka,
e) konzultáciami s ostatnými
pedagogickými zamestnancami a podľa potreby s odbornými zamestnancami
zariadenia výchovného poradenstva a prevencie, všeobecného lekára pre deti
a dorast, najmä u žiaka s trvalejšími psychickými a zdravotnými
ťažkosťami a poruchami,
f) rozhovormi so žiakom a so zákonným
zástupcom žiaka.
(2) Žiak je z predmetu skúšaný ústne,
písomne alebo prakticky najmenej dvakrát v polročnom hodnotiacom období.
(3) Učiteľ oznamuje žiakovi výsledok
každého hodnotenia a posúdi klady a nedostatky hodnotených prejavov
a výkonov. Po ústnom skúšaní učiteľ oznámi žiakovi výsledok ihneď.
Výsledky hodnotenia písomných a grafických prác a praktických
činností oznámi žiakovi a predloží k nahliadnutiu najneskôr do 10
dní.
(4) Písomné práce a ďalšie druhy skúšok
rozvrhne učiteľ rovnomerne na celý školský rok. Pravidelným rozvrhnutím
hodnotiacich činností zabráni preťažovaniu žiaka. Písomné práce archivuje do
konca príslušného školského roka.
(5) Prospech žiaka v jednotlivých vyučovacích predmetoch sa
klasifikuje týmito stupňami:
1 – výborný,
2 – chválitebný,
3 – dobrý,
4 – dostatočný,
5 – nedostatočný.
Stupeň 1 (výborný)
Žiak ovláda poznatky, pojmy a zákonitosti podľa
učebných osnov a vie ich pohotovo využívať pri intelektuálnych,
motorických, praktických a iných činnostiach. Samostatne a tvorivo
uplatňuje osvojené vedomosti a kľúčové kompetencie pri riešení
jednotlivých úloh, hodnotení javov a zákonitostí. Jeho ústny
aj písomný prejav je správny, výstižný. Grafický prejav je
estetický. Výsledky jeho činností sú kvalitné až originálne.
Stupeň 2 (chválitebný)
Žiak ovláda poznatky, pojmy
a zákonitosti podľa učebných osnov a vie ich pohotovo využívať. Má
osvojené kľúčové kompetencie, ktoré tvorivo aplikuje pri intelektuálnych,
motorických, praktických a iných činnostiach. Uplatňuje osvojené vedomosti
a kľúčové kompetencie pri riešení jednotlivých úloh, hodnotení javov
a zákonitostí samostatne a kreatívne alebo s menšími podnetmi
učiteľa. Jeho ústny aj písomný prejav má občas nedostatky v správnosti,
presnosti a výstižnosti. Grafický prejav je prevažne estetický. Výsledky
jeho činností sú kvalitné, bez väčších nedostatkov.
Stupeň 3 (dobrý)
Žiak
má v celistvosti
a úplnosti osvojenie poznatkov, pojmov
a zákonitostí podľa učebných
osnov a pri ich využívaní má
nepodstatné medzery. Má osvojené
kľúčové
kompetencie, ktoré využíva pri intelektuálnych,
motorických, praktických
a iných činnostiach s menšími
nedostatkami. Na podnet učiteľa
uplatňuje osvojené vedomosti a kľúčové
kompetencie pri riešení
jednotlivých úloh, hodnotení javov
a zákonitostí. Podstatnejšie
nepresnosti dokáže s učiteľovou pomocou opraviť.
V ústnom a písomnom
prejave má častejšie nedostatky v správnosti,
presnosti, výstižnosti.
Grafický prejav je menej estetický. Výsledky jeho
činností sú menej kvalitné.
Stupeň 4 (dostatočný)
Žiak má závažné medzery
v celistvosti a úplnosti osvojenia poznatkov a zákonitostí podľa
učebných osnov ako aj v ich využívaní. Pri riešení teoretických
a praktických úloh s uplatňovaním kľúčových kompetencií sa vyskytujú
podstatné chyby. Je nesamostatný pri využívaní poznatkov a hodnotení
javov. Jeho ústny aj písomný prejav má často v správnosti, presnosti
a výstižnosti vážne nedostatky. V kvalite výsledkov jeho činností sa
prejavujú omyly, grafický prejav je málo estetický. Vážne nedostatky dokáže
žiak s pomocou učiteľa opraviť.
Stupeň 5 (nedostatočný)
Žiak si neosvojil vedomosti
a zákonitosti požadované učebnými osnovami, má v nich závažné
medzery, preto ich nedokáže využívať. Pri riešení teoretických
a praktických úloh s uplatňovaním kľúčových kompetencií sa vyskytujú
značné chyby. Je nesamostatný pri využívaní poznatkov, hodnotení javov, nevie
svoje vedomosti uplatniť ani na podnet učiteľa. Jeho ústny a písomný
prejav je nesprávny, nepresný. Kvalita výsledkov jeho činností a grafický
prejav sú na nízkej úrovni. Vážne nedostatky nedokáže opraviť ani
s pomocou učiteľa.
Prospech z jednotlivých
vyučovacích predmetov sa na vysvedčení pre prvý stupeň základnej školy uvádza
arabskou číslicou, označujúcou klasifikačný stupeň
Správanie žiaka sa klasifikuje týmito stupňami:
1 – veľmi dobré,
2 – uspokojivé,
3 – menej uspokojivé,
4 – neuspokojivé.
Stupeň 1 (veľmi dobré)
Žiak dodržiava pravidlá správania a ustanovenia
školského poriadku a len ojedinele sa dopúšťa menej závažných previnení.
Stupeň 2 (uspokojivé)
Žiak porušuje jednotlivé pravidlá školského poriadku, je
prístupný výchovnému pôsobeniu a usiluje sa svoje chyby napraviť.
Stupeň 3 (menej uspokojivé)
Žiak závažne porušuje pravidlá správania a školský
poriadok alebo sa dopúšťa ďalších previnení.
Stupeň 4 (neuspokojivé)
Žiak sústavne porušuje pravidlá správania a školský
poriadok, zámerne narúša korektné vzťahy medzi spolužiakmi a závažnými
previneniami ohrozuje ostatných žiakov a zamestnancov školy.
Celkové
hodnotenie žiaka prvého ročníka základnej školy sa na konci prvého polroka
a druhého polroka na vysvedčení vyjadruje:
prospel (a),
neprospel (a).
Kritériom na
hodnotenie správania je dodržiavanie pravidiel správania žiaka a
školského poriadku počas hodnotiaceho obdobia. Učitelia pritom využívajú najmä
pozitívnu motiváciu.
Správanie žiaka sa
hodnotí so zreteľom na vekové osobitosti podľa týchto požiadaviek:
a) pochvaly a iné ocenenia sa udeľujú za
mimoriadny prejav aktivity a iniciatívy, za záslužný alebo statočný čin; návrh
na udelenie pochvaly alebo iného ocenenia sa prerokuje v pedagogickej rade,
b) opatrenie na posilnenie disciplíny žiaka sa
ukladá po objektívnom prešetrení za závažné alebo opakované previnenie proti
školskému poriadku, ktoré spravidla predchádza zníženiu stupňa zo správania;
podľa závažnosti previnenia sa ukladá niektoré z opatrení, najmä napomenutie od
triedneho učiteľa, pokarhanie od triedneho učiteľa, pokarhanie od riaditeľa
školy.
Hodnotenie
správania žiaka navrhuje triedny učiteľ po prerokovaní s učiteľmi, ktorí
v triede vyučujú a schvaľuje riaditeľ po prerokovaní
v pedagogickej rade. Pochvaly a iné ocenenia, výchovné opatrenia sa
zaznamenávajú v triednom výkaze alebo katalógovom liste žiaka. Udelenie
zníženého stupňa zo správania sa odôvodní v triednom výkaze alebo
katalógovom liste žiaka.
Pri riešení výchovných problémov so
žiakmi je veľmi dôležité dôkladne poznať žiaka, jeho rodinné prostredie. Treba
ich riešiť včas a dôsledne.
Pri riešení výchovných problémov so
žiakmi je veľmi dôležité dôkladne poznať žiaka, jeho rodinné prostredie. Treba
ich riešiť včas a dôsledne.
a) 1. priestupok – rieši triedny učiteľ pohovorom so
žiakom. Priestupok oznámi písomne rodičom ako napomenutie triednym učiteľom.
b) 2. priestupok – rieši triedny učiteľ pozvaním rodičov
do školy, osobným pohovorom s rodičmi a triednym učiteľom alebo
vyučujúcim, pohovorom rodičov s riaditeľom školy. Žiak dostáva písomné
pokarhanie triednym učiteľom.
c) 3. priestupok – ktorému predchádza pohovor žiaka,
rodičov, triedneho učiteľa a riaditeľa školy, nasleduje písomné pokarhanie
riaditeľa školy. Z riaditeľského pokarhania vyplýva zákaz účasti na výletoch, spol. podujatiach
organizovaných školou.
d) ďalšie priestupky
budú hodnotené zníženou známkou zo
správania.
Znížená známka môže byť aj po prvom
priestupku, ak ním ublíži na zdraví inému
žiakovi s dlhodobými následkami, alebo
poškodí majetok školy
s hodnotou vyššou ako 33,20 € (1000,12 Sk),
alebo je hrubým porušením
etického alebo mravného správania sa.
e) Na základe podkladov triedneho učiteľa podávame návrh
riešenia na psychologické vyšetrenie, na odbor sociálnych vecí pri OÚ Myjava
a sociálne oddelenie Mesta Myjavy (ak rodičia nespolupracujú so školou).
f) Ak žiadne z prijatých opatrení neviedli k náprave,
výchova žiaka je vážne narušená a môže byť daný podnet na ústavnú alebo
ochrannú výchovu.
Udeleniu výchovných opatrení a zníženej známky zo
správania musí predchádzať oboznámenie rodičov s priestupkom žiaka, až
potom sa oboznámi pedagogická rada.
Výchovné
problémy, ktoré sú na výchovných, neklasifikovaných predmetoch sa riešia
v rámci správania.
Žiakovi môže byť udelená pochvala:
a) triednym učiteľom – ústna pred kolektívom triedy
b) riaditeľom školy – môže byť zverejnená na nástenke alebo
v školskom rozhlase
c) odmena vecným darom – výletom
Pochvaly a iné ocenenia sa udeľujú
za:
- za vzorné správanie
- za vzorné plnenie povinností
- záslužný alebo statočný čin
Cieľom
hodnotenia je poskytnúť žiakovi spätnú
väzbu, prostredníctvom ktorej
získa informácie o tom, ako danú problematiku
zvláda, ako dokáže pracovať
s tým, čo sa naučil, v čom sa zlepšil a čo sa
treba ešte doučiť.
Neoddeliteľnou súčasťou má byť návod, ako
má žiak postupovať, aby nedostatky
odstránil. Pri poskytovaní spätnej väzby je
kladený dôraz na vhodnú formuláciu
myšlienok – najskôr sa poskytujú
pozitivne vyjadrenia.
Hodnotenie nesmie byť zamerané na porovnávanie žiaka so žiakom.
V hodnotení sa treba zamerať na individuálny pokrok každého žiaka,
respektíve na hodnotenie splnenia vopred stanovených požiadaviek, zadaných
úloh. Súčasťou hodnotenia žiakov v škole je tiež hodnotenie správania.
Celkovo hodnotenie nesmie viesť k znižovaniu dôstojnosti a sebadôvery
žiaka.
Každému hodnoteniu musí predchádzať jasné a zrozumiteľné zoznámenie
žiakov s cieľom vzdelávania, očakávanými výstupmi pre daný ročník,
rozloženými na jednotlivé hodnotiace
obdobia a k nim hodnotiace kritériá. Žiak má právo vedieť, čo
a prečo sa bude učiť a kedy a akým spôsobom bude hodnotený.
Hodnotenie jednotlivých konkrétnych
predmetov je schvaľované pedagogickou radou a riaditeľkou školy. Žiaci a
rodičia sú s formou hodnotenia informovaní na začiatku školského roka.
Formy overovania vedomostí a
schopností žiakov:
- Písomné práce,
slohové práce, testy, diktáty, cvičenia,……
- Ústne skúšanie
a slovný prejav
- Vypracovanie
referátov a prác k danej téme
- Úprava zošitov,
samostatné práce a domáce úlohy
- Modelové a
problémové úlohy, kvízy, křížovky, rébusy,…
- Výroba pomôcok,
modelov, laboratórne práce….
- Projektové a
skupinové práce
- Sústavné
diagnostické pozorovanie žiaka
Sebahodnotenie
Žiaci sú k sebahodnoteniu vedení už od 1. ročníka. V prvom
ročníku prebieha najčastejšie pri
komunitách v kruhu. Žiaci sa
učia vyjadriť svoj názor na úroveň zvládnutia danej úlohy, prípadne hodnotia
správanie a konanie spolužiakov. V treťom a štvrtom ročníku si žiaci hodnotia svoju prácu aj sami –
vzájomnou samokontrolou, prípadne testami. Pri každom hodnotení poskytne učiteľ
spätnú väzbu. Sebahodnotenie žiakov je nielen neoddeliteľnou súčasťou procesu
hodnotenia, ale súčasne ho považujeme za jednu z významných kompetencií,
ktorú chceme žiakov naučiť.
Kritéria hodnotenia – postup pri hodnotení
klasifikáciou
Pri
klasifikácií výsledkov vo vyučovacích predmetoch sa v súlade
s požiadavkami učebných osnov hodnotí:
a
/ celistvosť, presnosť, trvácnosť
osvojenia požadovaných poznatkov, faktov, pojmov,
definícií, zákonitostí a vzťahov
b /
kvalita a rozsah získaných zručností vykonávať požadované intelektuálne
a motorické
činnosti
c /
schopnosť zaujať stanovisko a uplatňovať osvojené poznatky
a zručnosti pri riešení
teoretických a praktických úloh, pri
výklade a hodnotení prírodných a spoločenských javov
a zákonitosti
d /
schopnosť využívať a zovšeobecňovať skúsenosti a poznatky získané pri
praktických
činnostiach
e /
kvalita myslenia, predovšetkým jeho logickosť, samostatnosť a tvorivosť
f /
aktivita v prístupe k činnostiam, záujem o ne a vzťah
k nim
g /
presnosť, výstižnosť, odborná a jazyková správnosť ústneho prejavu, písomného prejavu
h /
kvalita výsledkov činnosti
ch
/osvojenie účinných metód samostatného štúdia
OPRAVA PÍSOMNOSTÍ ZO SLOVENSKÉHO JAZYKA NA 1. STUPNI ZŠ
Slovenský jazyk
Nácvičné diktáty:
- znenie nácvičného diktátu si zostavuje vyučujúci sám, lebo
je to podmienené skutočnosťou, ktoré javy chce so spolužiakmi precvičiť
a upevniť.
- v nácvičnom diktáte nesmú byť slová, resp. slovné
spojenia, ktoré sa nachádzajú v kontrolnom diktáte.
- Počet slov v nácvičnom diktáte môže byť menší, než je
počet slov v kontrolnom diktáte.
- Obsahom nácvičného diktátu nemusí byť súvislý text, ale iba
slovné spojenia.
- Nácvičné diktáty sa neklasifikujú.
Kontrolné
diktáty:
Ročník |
Počet diktátov |
I. |
1 |
II. |
6 |
III. |
8 |
IV. |
7 |
Zameranie
diktátov v jednotlivých ročníkoch:
2.ročník
- krátke a dlhé samohlásky,
- spoluhlásky ď, ť, ň, ľ a ich spojenie s e,
i, ia, ie, iu do slabiky,
- i/í po
mäkkých spoluhláskach,
- y/ý
po tvrdých
spoluhláskach,
- druhy viet,
- zhrnutie učiva 2. ročníka.
3.ročník
- vybrané slová po b,
- vybrané slová po m,
- vybrané slová po p,
- vybrané slová po r,
- vybrané slová po s,
- vybrané slová po v, z,
- veľké začiatočné písmená,
- zhrnutie učiva 3. ročníka (dôraz na ä, r/ŕ, l/ĺ).
4.ročník
- spodobovanie (dôraz na predložky a
predpony),
- vybrané slová,
- podstatné mená stredného rodu,
- podstatné mená ženského rodu,
- podstatné mená mužského rodu,
- slovesá,
- zhrnutie učiva 4. ročníka.
- kontrolný diktát musí obsahovať stanovený počet slov, ktorý
je určený pokynmi na hodnotenie a klasifikáciu výsledkov v
slovenskom jazyku na 1. stupni ZŠ :
- 2. ročník . 10 – 20
slov
-
3 .ročník : 20 – 30 slov
- 4. ročník : 30 – 45 slov
- Kontrolný diktát sa klasifikuje podľa pokynov na hodnotenie
a klasifikáciu výsledkov
v slovenskom jazyku na 1. stupni ZŠ :
0 – 2 = 1
3 – 4 = 2
5 – 7 = 3
8 – 10 =
4
11
a viac = 5
Poznámka:
a) Iba za jednu chybu sa pokladá tá istá chyba v tom istom
tvare slova, aj keď sa daný tvar slova v diktáte vyskytne niekoľkokrát.
b) Všetky chyby majú rovnakú hodnotu, čiže sa nerozlišujú tzv.
malé a veľké chyby.
KOREKTORSKÉ ZNAČKY
__ |
označenie
chybného písmena |
|
značka
pre chýbajúce slovo/ písmeno |
|
značka
na oddelenie slov |
|
značka
na spojenie slova/ písmen |
|
značka
pre zbytočne napísané slovo, písmeno |
1 3 2 |
správne
poradie slov |
|
označenie
nesprávneho i,í/y,ý |
|
nesprávne
rozdelené slovo na konci, začiatku
riadka |
Poznámka
V 2.
ročníku ZŠ odporúčame pri oprave chybného písmena v slove napísať správne
písmeno
/ prípadne chýbajúce písmeno dopísať /.
V slovenskom
jazyku sa môžu pravidelne písať pravopisné cvičenia – neklasifikované -
zamerané na upevňovanie preberaného učiva.
Ďalšie
spôsoby preverovania vedomostí:
Ø Tematické opakovanie po
prebratí celku
Ø Krátke samostatné práce
Hodnotenie prác
výborný |
1 |
100% -90% |
chválitebný |
2 |
89% - 75% |
dobrý |
3 |
74% - 50% |
dostatočný |
4 |
49% - 25% |
nedostatočný |
5 |
24% - 0% |
Matematika
spôsoby preverovania vedomostí:
Ø Tematické opakovanie po
prebratí učiva
Ø Krátke samostatné práce
Hodnotenie prác
výborný |
1 |
100%
-90% |
chválitebný |
2 |
89% -
75% |
dobrý |
3 |
74% -
50% |
dostatočný |
4 |
49% -
25% |
nedostatočný |
5 |
24% - 0% |
Prírodoveda
Ústne skúšanie, krátke písomné práce
po tematickom celku, projekty.
Vlastiveda
Ústne skúšanie, krátke písomné práce
po tematickom celku, projekty
Cudzí jazyk
1. - 2. ročník – ústne preverovanie,
jednoduché práce hlavne formou kreslenia, spájania, dopĺňania
3. - 4. ročník – po každej lekcii
preskúšanie slovnej zásoby ústne/písomne, po každej lekcii test, projekty
Výchovné predmety
Klasifikácia – v známke je
zahrnutý výkon, ktorý žiak podal, dosiahnutá úroveň, prevedenie, snaha
o zlepšovanie sa, aktivita, estetická realizácia, originalita, tvorivosť.
2. Hodnotenie pedagogických
zamestnancov
· Pozorovanie - priama
hospitačná činnosť na vyučovacích
hodinách, plnenia cieľov v jednotlivých predmetoch, využívanie IKT vo
vyučovacom procese, využívanie aktivizujúcich metód a foriem práce,
príprava na výchovno-vzelávací proces.
· Kontrola plnenia učebných osnov
jednotlivých predmetov.
· Kontrola predpísaných žiackych
písomných prác.
· Riaditeľské previerky, kontrola
úrovne osvojených vedomostí žiakov.
· Starostlivosť
o slaboprospievajúcich žiakov, nadaných žiakova a žiakov so
špeciánymi potrebami.
· Kontrola pedagogickej
dokumentácie.
· Rešpektovania psychohygienických
požiadaviek a dodržiavanie rozvrhu hodín a prestávok.
· Úroveň rozboru žiackych písomných
prác.
· Kontroly pedagogického dozoru nad
žiakmi, dochádzky.
· Riadené rozhovory so žiakmi,
rodičmi, učiteľmi a ostatnými zamestnancami školy.
· Výsledkov žiakov, ktorých učiteľ vyučuje (prospech, žiacke súťaže, výsled , reprezentácia školy, úspešnosť
prijatia žiakov na vyšší stupeň
školy a pod).
· Hodnotenia výsledkov
pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho
vzdelávania, tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti a pod.
3. Hodnotenie
školy
Vlastné hodnotenie školy je
zamerané na:
· Ciele, ktoré si škola stanovila, najmä v koncepčnom zámere
rozvoja školy a v školskom vzdelávacom programe, ich reálnosť a stupeň
dôležitosti.
· Posúdenie ako škola spĺňa ciele, ktoré sú v Štátnom
vzdelávacom programe.
· Oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky a oblasti,
v ktorých škola dosahuje slabšie výsledky, včítane návrhov a opatrení.
Monitorujeme
pravidelne:
· Podmienky na vzdelanie
· Spokojnosť s vedením školy a učiteľmi
· Prostredie – klíma školy
· Priebeh vzdelávania – vyučovací proces- metódy a formy vyučovania
· Úroveň podpory žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
· Výsledky vzdelávania
· Riadenie školy
· Úroveň výsledkov práce školy
Kritériom
pre nás je:
· Spokojnosť žiakov, rodičov, učiteľov
· Kvalita výsledkov
Nástroje
na zisťovanie úrovne stavu školy sú:
· Dotazníky pre žiakov a rodičov
· Analýza úspešnosti žiakov na súťažiach, olympiádach
Na
hodnotenie školy používame dotazníky, ktoré zadávame rodičom, žiakom a učiteľom. Našou
snahou je získať spätnú
väzbu na kvalitu školy.
Názov školy: Základná škola Rudník
Adresa: Rudník 2, 906 23
Vzdelávací program: Školský vzdelávací program pre 1.stupeň ZŠ Rudník
Stupeň vzdelania Primárne vzdelanie ISCED 1
Dĺžka štúdia : štyri roky
Vyučovací jazyk : slovenský
Študijná forma : denná
Druh školy : štátna
vzdelávacia oblasť |
predmety |
Počet hodín 1. ročník |
Poznámky |
Jazyk
a komunikácia |
Slovenský
jazyk a literatúra |
8 |
|
|
Prvý
cudzí jazyk - anglický |
2 |
|
Matematika a práca s informáciami |
Matematika
|
4 |
|
Príroda
a spoločnosť |
Prírodoveda |
2 |
|
Človek
a hodnoty |
Etická
výchova / náboženská výchova |
1 |
|
Umenie
a kultúra |
Výtvarná
výchova |
2 |
|
Hudobná
výchova |
1 |
|
|
Zdravie
a pohyb |
Telesná
výchova |
2 |
|
Spolu |
|
22 |
|
vzdelávacia oblasť |
predmety |
Počet hodín 2. ročník |
Poznámky |
Jazyk
a komunikácia |
Slovenský
jazyk a literatúra |
8 |
|
|
Prvý
cudzí jazyk - anglický |
2 |
|
Matematika a práca s informáciami |
Matematika
|
4 |
|
|
Informatická
výchova |
1 |
|
Príroda
a spoločnosť |
Prírodoveda |
1 |
|
|
Vlastiveda |
1 |
|
Človek
a hodnoty |
Etická
výchova / náboženská výchova |
1 |
|
Umenie
a kultúra |
Výtvarná
výchova |
2 |
|
Hudobná
výchova |
1 |
|
|
Zdravie
a pohyb |
Telesná
výchova |
2 |
|
Spolu |
|
23 |
|
vzdelávacia oblasť |
predmety |
Počet hodín 3. ročník |
Poznámky |
Jazyk
a komunikácia |
Slovenský
jazyk a literatúra |
8 |
|
|
Prvý
cudzí jazyk - anglický |
3 |
|
Matematika a práca s informáciami |
Matematika
|
4 |
|
|
Informatická
výchova |
1 |
|
Človek
a svet práce |
Pracovné
vyučovanie |
1 |
|
Príroda
a spoločnosť |
Prírodoveda |
2 |
|
|
Vlastiveda |
1 |
|
Človek
a hodnoty |
Etická
výchova / náboženská výchova |
1 |
|
Umenie
a kultúra |
Výtvarná
výchova |
1 |
|
Hudobná
výchova |
1 |
|
|
Zdravie
a pohyb |
Telesná
výchova |
2 |
|
Spolu |
|
25 |
|
vzdelávacia oblasť |
predmety |
Počet hodín 4. ročník |
Poznámky |
Jazyk
a komunikácia |
Slovenský
jazyk a literatúra |
8 |
|
|
Prvý
cudzí jazyk - anglický |
3 |
|
Matematika a práca s informáciami |
Matematika
|
4 |
|
|
Informatická
výchova |
1 |
|
Človek
a svet práce |
Pracovné
vyučovanie |
1 |
|
Príroda
a spoločnosť |
Prírodoveda |
2 |
|
|
Vlastiveda |
2 |
|
Človek
a hodnoty |
Etická
výchova / náboženská výchova |
1 |
|
Umenie
a kultúra |
Výtvarná
výchova |
1 |
|
Hudobná
výchova |
1 |
|
|
Zdravie
a pohyb |
Telesná
výchova |
2 |
|
Spolu |
|
26 |
|
Vzdelávacia
oblasť
|
Predmet/ročník
|
1. |
2. |
3. |
4. |
Spolu
|
|
Jazyk
a komunikácia |
slovenský jazyk a
literatúra |
8 |
6 |
6 |
6 |
26 |
|
Školský
vzdelávací program |
|
2 |
2 |
2 |
6 |
||
prvý cudzí jazyk |
|
|
3 |
3 |
6 |
||
Školský
vzdelávací program |
2 |
2 |
|
|
4 |
||
druhý cudzí jazyk |
|
|
|
|
|
||
|
42 |
||||||
Príroda
a spoločnosť |
prírodoveda |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
3,5 |
|
Školský
vzdelávací program |
1,5 |
|
1 |
1 |
3,5 |
||
vlastiveda |
|
1 |
1 |
1 |
3 |
||
|
Školský
vzdelávací program |
|
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
Človek
a príroda |
fyzika |
|
|
|
|
|
|
chémia |
|
|
|
|
|
||
biológia |
|
|
|
|
|
||
Človek a spoločnosť |
dejepis |
|
|
|
|
|
|
geografia |
|
|
|
|
|
||
občianska náuka |
|
|
|
|
|
||
Človek
a hodnoty |
etická výchova /náboženská
výchova |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
3,5 |
|
|
Školský
vzdelávací program |
0,5 |
|
|
|
0,5 |
|
|
|
4,0 |
|||||
Matematika a práca s informáciami |
matematika |
4 |
4 |
3 |
3 |
14 |
|
Školský
vzdelávací program |
|
|
1 |
1 |
2 |
||
informatika |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
informatická výchova |
|
1 |
1 |
1 |
3 |
||
|
Školský vzdelávací
program |
|
|
|
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
19 |
|
Človek a
svet práce |
pracovné vyučovanie |
|
|
|
1 |
1 |
|
Školský
vzdelávací program |
|
|
1 |
|
1 |
||
svet práce |
|
|
|
|
|
||
technika |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
2 |
|
Umenie
a kultúra |
výtvarná výchova |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
|
Školský
vzdelávací program |
1 |
1 |
|
|
2 |
||
hudobná výchova |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
||
Školský
vzdelávací program |
|
|
|
|
0 |
||
výchova umením |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
10 |
|
Zdravie
a pohyb |
telesná výchova telesná a športová
výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
|
Školský
vzdelávací program |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
Spolu
povinná časť
|
|
17 |
18 |
20 |
21 |
76 |
|
Voliteľné
hodiny |
|
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
|
Spolu
: povinná časť + voliteľné hodiny |
|
22 |
23 |
25 |
26 |
96 |
|