Školský vzdelávací program

 

 

Pre 1. stupeň ZŠ Rudník – ISCED1

     
 
 

      

     

 

 

 

 

 

 

Školský vzdelávací program    

Pre 1. stupeň ZŠ

 

  ,,    Moderné vzdelávanie je zážitkom, nie stresom “

  
 

Vzdelávací program:  Školský vzdelávací program pre 1.stupeň ZŠ Rudník 

Stupeň vzdelania Primárne vzdelanie ISCED 1

Dĺžka štúdia : štyri roky  

Vyučovací jazyk : slovenský  

Študijná forma : denná            

Druh školy : štátna   

 

        

 

Predkladateľ:

Názov školy: Základná škola Rudník  

Adresa: Rudník 2, 906 23  

IČO : 710057300  

Riaditeľ školy : Mgr. Erika Pszotová

Koordinátor pre tvorbu ŠVP : Mgr. Erika Pszotová

Kontakty: tel. 034 621 56 24

                e-mail : zs2rudnik.edu.sk@zoznam.sk

 

 

Zriaďovateľ : Obec Rudník

Adresa : Rudník 1 , 906 23

Kontakty : tel. 034 621 5622

                 e-mail: obec@rudnik.sk

 
  
 

Platnosť dokumentu : od 1.9. 2008                                      Podpis riaditeľa     

 
 
 

  

 

Platnosť

revidovanie

Dátum

Zaznamenanie inovácie, zmeny,úpravy a pod.

Platnosť ŠkVP  od

01.09.2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      Veľkosť  školy 

Menejtriedna základná škola s 1. -4. ročníkom. Málotriedna základná škola s dvoma triedami a so štyrmi postupovými ročníkmi. Škola sa nachádza v strede obce v blízkosti lesa. Je to staršia budova, interiér školy je čiastočne modernizovaný.

Budova školy má tri poschodia, v rámci opatrení šetrenia s energiami prevádzka školy je   iba na jednom poschodí, kde sa nachádzajú tri učebne / dve triedy, jedna počítačová učebňa /,

zborovňa a sociálne zariadenia.

Školský klub detí sa nachádza v učebni č.II .

Stravovanie žiakov je zabezpečené v priestoroch kultúrneho domu.

  
2.      
Charakteristika žiakov

Počet žiakov v škole 18- 24 ( mení sa každý rok ).

Spádová oblasť

 
3.      Charakteristika pedagogického zboru

Priemerný počet učiteľov potrebných vzhľadom na veľkosť školy: 2 učitelia s kvalifikáciou pre I. stupeň ZŠ, externý učiteľ náboženskej výchovy, koordinátor pre environmentálnu výchovu, koordinátora prevencie (drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov).

Príprava ďalšieho vzdelávania : v oblasti informatickej výchovy

                                                   v oblasti cudzích jazykov


4.      Organizácia prijímacieho konania

Špecifické požiadavky na žiakov: nepožadujeme


5.      Dlhodobé projekty

V súčasnej dobe škola nie je zapojená do dlhodobých projektov a medzinárodnej spolupráci

 6.      Spolupráca s rodičmi a inými subjektmi

Škola má spolu so ZRPŠ vypracovaný plán práce, spolupracuje pri organizovaní kultúrno- spoločenských a športových podujatí.

   Spolupráca s Obecným úradom Rudník

·         oboznámenie sa so symbolikou obce

·         Operatívne stretnutia starostu a riaditeľky, riešenie konkrétnych situácií

·         Obecný úrad zabezpečuje pre nové deti pol roka stravu zdarma

Spolupráca s obecnou knižnicou

Spolupráca so školskou jedálňou

Spolupráca s MŠ Rudník

Cieľom spolupráce je vzájomné odovzdávanie si skúseností a požiadaviek za účelom plynulého a bezproblémového prechodu detí z MŠ do ZŠ

   Spolupráca s inými ZŠ

·         Usporiadanie futbalového turnaja o pohár starostu obce na školskom dvore pre všetky málotriedne školy v okrese

 
7.      Priestorové a materiálno–technické podmienky školy

Budova školy má tri poschodia, v rámci opatrení šetrenia s energiami prevádzka školy je   iba na jednom poschodí, kde sa nachádzajú tri učebne / dve triedy, jedna počítačová učebňa /,

zborovňa a sociálne zariadenia.

Sociálne zariadenia sú po celkovej rekonštrukcii.

Školský klub detí sa nachádza v učebni č.II .

Stravovanie žiakov je zabezpečené v priestoroch kultúrneho domu.

Škola má zriadené a využíva tieto  učebne : učebňu výpočtovej techniky V počítačovej učebni je 9 počítačov pripojených na internet, 2 tlačiarne, datavideoprojektor, digitálny fotoaparát. Podali sme  projekt Otvorená škola 2008: ,,Počítač ako súčasť života na kopaniciach“ zameraný na nákup ďalšej výpočtovej techniky.

Vybavenie kabinetov je postačujúce, ale je potrebné pomôcky pravidelne obnovovať a vymieňať za modernejšie, mnohé z vybavenia pochádza ešte z prvotného vybavenia školy. Počas školského roka sme doplnili veľké množstvo moderných učebných pomôcok ( hlavne pre potreby žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami ), čo umožnilo  tvorivejšie a efektívnejšie vyučovanie.

Podali sme žiadosť o poskytnutie grantu,, Šanca pre deti „ na zakúpenie did. pomôcok pre potreby žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami .

 Pri obnove učebných pomôcok sú veľmi nápomocní rodičia. Tento školský rok sme za pomoci finančného príspevku rodičov začali s výmenou tabúľ  v triedach.

Školské ihrisko je v nevyhovujúcom stave, potrebujeme doň investovať. Škola nedisponuje telocvičňou, ale na cvičenie žiakov má prispôsobenú nevyužívanú triedu. Podali sme projekt na Otvorená škola – oblasť športu na doplnenie športového náradia a náčinia.

Stravovanie žiakov je zabezpečené v priestoroch kultúrneho domu.

 
8.      Škola ako životný priestor

 

Naša škola je málotriedna škola, kde sa všetci navzájom dobre poznáme, prevláda tu priateľská atmosféra. Snažíme sa ,aby sa tu deti cítili ako v domácom prostredí a snažíme sa tomu všetko prispôsobovať. Žiaci sa spoločne stretávajú na chodbe, kde desiatujú, preto sa snažíme, aby toto prostredie bolo upravené a estetické. Sú tu nástenky  s aktuálnymi informáciami o aktivitách školy, rôzne práce žiakov. Informácie o aktivitách školy si môže verejnosť pozrieť na webovej stránke školy : www.zsrudnik.edu.sk  a informačnej tabuli obecného úradu.

 
9.      Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

 

Škola má vypracovaný školský poriadok, ktorý je odsúhlasený ped. radou, Radou školy , Rodičovskou radou. Učebňa informatiky , telocvičňa , školská jedáleň majú vypracovaný vnútorný poriadok .

Pravidelné školenia zamestnancov školy o bezpečnosti a ochrane  zdravia pri práci a proti požiaru

zabezpečuje zriaďovateľ. O existencii každého úrazu sa vedú záznamy.

Nevyhnutnosťou pre uskutočnenie ŠVP je zabezpečenie vhodnej štruktúry pracovného režimu a odpočinku žiakov a učiteľov, vhodného režimu vyučovania s rešpektovaním hygieny učenia sa, zdravého prostredia učební (tried) a ostatných priestorov školy podľa platných technických a hygienických noriem – zodpovedajúca svetelnosť, teplota, nehlučnosť, čistota, vetranie, hygienické vybavenie priestorov, primeraná veľkosť sedacieho a pracovného nábytku.

Dôležitý je vhodný stravovací a pitný režim žiakov (podľa vekových a individuálnych potrieb žiakov a učiteľov). Bezpečnosť a ochranu zdravia zaručuje aktívna ochrana žiakov pred úrazmi, dostupnosť prvej pomoci z materiálneho aj ľudského hľadiska, vrátane kontaktov na lekára, či iných špecialistov. Nevyhnutné je dodržiavanie zákazu fajčenia, pitia alkoholu a používanie iných škodlivín v škole a v okolí a výrazné označenie všetkých nebezpečných predmetov a častí využívaných priestorov a pravidelná bezpečnostná kontrola. 

 
 

 

 

1.Pedagogický princíp školy (vlastné ciele výchovy a vzdelávania )

 

Základná filozofia školy je založená na princípe tvorivého a samostatného učenia žiaka.

·         Naším princípom je , aby každý žiak zažil úspech, rovnaké výsledky nemôžeme dosiahnuť u všetkých žiakov za rovnaký čas, dáme šancu každému žiakovi, aby sa rozvíjal podľa svojich schopností

·         Škola umožní všetkým študentom získať dostatočné všeobecné vedomosti a zručnosti vo všetkých všeobecnovzdelávacích predmetoch a hlboké odborné vedomosti vo všetkých zvolených voliteľných predmetoch

 
·         Dosiahnuť zvýšenie gramotnosti v oblasti IKT žiakov v našej škole

 
·         Škola zabezpečí podmienky na vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami tak, aby mali rovnocenný prístup vo vzdelávaní.

 ·         Žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami majú vypracovaný individuálny výchovno-vzdelávací program.

 
·         Realizovať projekty: Protidrogová prevencia, Environmentálna výchova, Výchova  k manželstvu a rodičovstvu. Osobitnú pozornosť venovať zdravému životnému štýlu.

 

·         Veľký dôraz budeme hneď od začiatku klásť na vytvorenie dobrého tímu v triede, na rozvíjanie sebapoznania a sebahodnotenia žiaka.

 
·         Výchovno-vzdelávaciu činnosť smerovať k príprave žiakov na život, ktorý od nich vyžaduje, aby boli schopní kriticky a tvorivo myslieť, rýchlo a účinne riešiť problémy.

  
·         Naším princípom je viesť žiakov k tvorivému mysleniu, kritickému mysleniu, naučiť ich tímovo pracovať, komunikovať medzi sebou, vzájomne sa rešpektovať a byť schopní celoživotne sa vzdelávať…

2.      Zameranie školy a stupeň vzdelania

 

         V popredí záujmu školy je vychovať v duchu humanizmu vzdelaného a tvorivého človeka, ktorý má záujem učiť sa, lebo sa učí pre život. Okrem všeobecno- vzdelávacích predmetov kladie naša škola dôraz na prácu s počítačom.  Záleží  nám na tom, aby sa deti rozvíjali nielen po stránke duševnej , ale aj telesnej – fyzickej.  Rodinná atmosféra školy  prispieva k udržiavaniu dobrých vzťahov a zamedzeniu nežiaducich prejavov  správania u žiakov. Škola je v obci kultúrnou ustanovizňou. Žiaci sa pravidelne zúčastňujú kultúrnych vystúpení spoluorganizovaných obecným úradom. Snažíme sa o dobré vzťahy so zriaďovateľom i ostatnými subjektmi.

Svoje zameranie chceme smerovať k :

        Ø       rozvoju čitateľskej gramotnosti – čítanie detských časopisov

                                                              - návšteva miestnej knižnice                                      


Ø       Regionálnej výchove - spoznávanie histórie a ľudových tradícií , účasť na celoslovenskom stretnutí prútikárov ,,Nevšedné podoby prútia“

        Ø         PREVENTÍVNE     PROGRAMY     ŠKOLY:

1.       Prevencia drogových závislostí

2.       Program výchovy k manželstvu a rodičovstvu

3.       Program environmentálnej výchovy

4.       Stratégia prevencie a riešenia šikanovania

5.       Národný program prevencie obezity

6.       Národný plán k ľudským právam

7.       Výchova žiakov k BOZP

 

 
Žiak získa úspešným absolvovaním všeobecno-vzdelávacieho programu ostatného ročníka primárneho stupňa základnej školy: Primárne vzdelanie. Dokladom o získanom vzdelaní  1. stupňa je vysvedčenie. Absolvent programu plynule pokračuje na nadväzujúcom stupni nižšieho sekundárneho vzdelávania, alebo v nižších ročníkoch gymnázia.

Stupeň vzdelania: ISCED 1 - Primárne vzdelávanie

 
3.       Profil absolventa

         Absolvent 1.stupňa ZŠ by mal svojim vystupovaním robiť dobré meno škole, byť schopný vytvárať dobré medziľudské vzťahy, vedieť uzatvárať kompromisy, byť schopný hodnotiť svoju úlohu v škole, v rodine a v spoločnosti, byť schopný starať sa i o svoje fyzické i psychické zdravie.

 
Sme škola a ako vzdelávacia inštitúcia sa nevzdávame ani úlohy výchovy, preto chceme, aby náš absolvent bol aj usilovný, svedomitý, samostatný, čestný.

 
Podľa ŠVP by mal absolvent programu primárneho vzdelania mať osvojené (aj vlastným podielom) základy čitateľskej, pisateľskej, matematickej, prírodovedeckej a kultúrnej gramotnosti. Nadobudol základy pre osvojenie účinných techník (celoživotného) učenia sa a pre rozvíjanie spôsobilostí. Získal predpoklady pre to, aby si vážil sám seba, i druhých ľudí, aby  dokázal ústretovo komunikovať a spolupracovať.

Má osvojené základy používania materinského - štátneho a cudzieho jazyka.

Úroveň rozvinutosti kľúčových kompetencií tvorí bázu pre ďalší rozvoj v následných stupňov vzdelávania.

Absolvent primárneho vzdelania má osvojené tieto kľúčové kompetencie (spôsobilosti):

Ø       sociálne komunikačné kompetencie (spôsobilosti)

- vyjadruje sa súvisle a výstižne písomnou aj ústnou formou adekvátnou primárnemu

stupňu vzdelávania,

- dokáže určitý čas sústredene načúvať, náležite reagovať, používať vhodné argumenty

a vyjadriť svoj názor,

- uplatňuje ústretovú komunikáciu pre vytváranie dobrých vzťahov so spolužiakmi,

učiteľmi, rodičmi a s ďalšími ľuďmi, s ktorými prichádza do kontaktu,

- rozumie rôznym typom doteraz používaných textov a bežne používaným prejavom

neverbálnej komunikácie a dokáže na ne adekvátne reagovať,

- na základnej úrovni využíva technické prostriedky medzi osobnej komunikácie,

- chápe význam rešpektovania kultúrnej rozmanitosti,

- v cudzích jazykoch je schopný na primeranej úrovni porozumieť hovorenému textu,

uplatniť sa v osobnej konverzácii, ako aj tvoriť texty, týkajúce sa bežných životných

situácií,

Ø        kompetencia (spôsobilosť) v oblasti matematického a prírodovedného myslenia

- používa základné matematické myslenie na riešenie rôznych praktických problémov v

každodenných situáciách a je schopný (na rôznych úrovniach) používať matematické

modely logického a priestorového myslenia a prezentácie (vzorce, modely)

- je pripravený ďalej si rozvíjať schopnosť objavovať, pýtať sa a hľadať odpovede, ktoré

smerujú k systematizácii poznatkov,

Ø        kompetencie (spôsobilosti) v oblasti informačných a komunikačných

technológií

- vie používať vybrané informačné a komunikačné technológie pri vyučovaní a učení sa,

- ovláda základy potrebných počítačových aplikácií,

- dokáže primerane veku komunikovať pomocou elektronických médií,

- dokáže adekvátne veku aktívne vyhľadávať informácie na internete,

- vie používať rôzne vyučovacie programy,

- získal základy algoritmického myslenia,

- chápe, že je rozdiel medzi reálnym a virtuálnym svetom,

- vie, že existujú riziká, ktoré sú spojené s využívaním internetu a IKT.

Ø       kompetencia (spôsobilosť) učiť sa učiť sa

- má osvojené základy schopnosti sebareflexie pri poznávaní svojich myšlienkových

  postupov,

- uplatňuje základy rôznych techník učenia sa a osvojovania si poznatkov ,

- vyberá a hodnotí získané informácie, spracováva ich a využíva vo svojom učení

  a v iných činnostiach,

- uvedomuje si význam vytrvalosti a iniciatívy pre svoj pokrok,

 

Ø       kompetencia (spôsobilosť)riešiť problémy

- vníma a sleduje problémové situácie v škole a vo svojom najbližšom okolí, adekvátne

  svojej úrovni navrhuje riešenia podľa svojich vedomostí a skúseností z danej oblasti,

- pri riešení problémov hľadá a využíva rôzne informácie, skúša viaceré možnosti riešenia

  problému, overuje správnosť riešenia a osvedčené postupy aplikuje pri podobných alebo

  nových problémoch,

- pokúša sa problémy a konflikty vo vzťahoch riešiť primeraným (chápavým

  a spolupracujúcim) spôsobom,

Ø       osobné, sociálne a občianske kompetencie (spôsobilosti)

- má základy pre smerovanie k pozitívnemu sebaobrazu a sebadôvere,

- uvedomuje si vlastné potreby a tvorivo využíva svoje možnosti,

- dokáže odhadnúť svoje silné a slabé stránky ako svoje rozvojové možnosti,

- uvedomuje si dôležitosť ochrany svojho zdravia a jeho súvislosť s vhodným a aktívnym

   trávením voľného času

- dokáže primerane veku odhadnúť dôsledky svojich rozhodnutí a činov,

- uvedomuje si, že má svoje práva a povinnosti,

- má osvojené základy pre efektívnu spoluprácu v skupine,

- dokáže prijímať nové nápady alebo aj sám prichádza s novými nápadmi a postupmi pri

spoločnej práci,

- uvedomuje si význam pozitívnej sociálno-emočnej klímy v triede a svojim konaním

prispieva k dobrým medziľudským vzťahom,

Ø       kompetencia (spôsobilosť) vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi

kultúry

- dokáže sa vyjadrovať na úrovni základnej kultúrnej gramotnosti prostredníctvom

umeleckých a iných vyjadrovacích prostriedkov,

- dokáže pomenovať druhy umenia a ich hlavné nástroje a vyjadrovacie prostriedky (na

úrovni primárneho vzdelávania),

- uvedomuje si význam umenia a kultúrnej komunikácie vo svojom živote,

- cení si a rešpektuje kultúrno-historické dedičstvo a ľudové tradície,

- rešpektuje vkus iných ľudí a primerane veku dokáže vyjadriť svoj názor a vkusový

postoj,

- ovláda základné pravidlá, normy a zvyky súvisiace s úpravou zovňajšku človeka,

- pozná bežné pravidlá spoločenského kontaktu (etiketu),

- správa sa kultúrne, primerane okolnostiam a situáciám,

- má osvojené základy pre tolerantné a empatické vnímanie prejavov iných kultúr.

  

4.      Pedagogické stratégie

  
       V oblasti rozumovej výchovy je naším cieľom rozvíjať u žiakov tvorivé myslenie, samostatnosť,  aktivitu,  sebahodnotenie . Dôležitým predpokladom pre rozvoj tvorivosti je motivovať žiakov tak, aby mali radosť z pochopeného preberaného učiva. Pritom je treba rešpektovať  ich individuálne vlohy. Pre rozvoj tvorivosti je dôležité podnecovať žiakov  k produkovaniu myšlienok, nápadov, kladeniu otázok, odpovedí, vytvárať im situácie, ktoré budú schopní riešiť. Viac zmyslovým zapojením do vyučovania je podnecovaná  aktivita žiaka, posiluje sa jeho sebadôvera, ktorá ho vedie k sústredenosti na prácu.

Tvorivé učenie v našej škole umožní postupne každému žiakovi, aby pocítil uspokojenie nad svojimi dosiahnutými výsledkami. Vedomie úspechu je vzpruhou k prekonávaniu prekážok. Škola musí umožniť každému žiakovi taký telesný a duševný vývoj, akého je schopný. Spôsob a miera žiakovho rozvoja sa neposudzuje podľa miery daností, ale hlavne podľa toho, s akou jasnosťou a istotou  žiak dokáže myslieť a svoje myšlienky vyjadrovať, riešiť úlohy z praktického života, ako sa vyvíja jeho osobnosť v jeho mnohorakosti.

·         Podporujeme výučbu pomocou didaktickej techniky,  samostatné a tímové
             
projekty,  prezentácia a obhajoba výstupov, praktická výu
čba.

·         Dôraz je kladený na samostatnosť a zodpovednosť za učenie. Využívame IKT vo vyučovaní. Podporujeme aktívne učenie, žiaci vyhľadávajú sami informácie na internete.

·         Pri prevencii drogových závislostí sa chceme zamerať aj na iné aktivity ako besedy. (Napriek tomu, že s tvrdými drogami sme sa nestretli, treba sústavne pôsobiť proti fajčeniu a alkoholickým nápojom cez koordinátora, rodičov a všetkých vyučujúcich, účelným využívaním voľného času i vlastným príkladom.)

·         Osobnostný a sociálny rozvoj budeme realizovať stimuláciou skupín žiakov so slabšími vyučovacími výsledkami, podporou individuálnych schopností.

      Dôležitým odporúčaním do budúceho šk. roka je pre nás potreba orientácie           na pozitívne  hodnotenie žiakov, najmä slaboprospievajúcich,  pre zvýšenie           vnútornej motivácie.

·         Chceme si všímať talent v jednotlivých oblastiach a rozvíjať ho do maximálnej možnej miery. Viac budeme preferovať samostatnú prácu žiakov a ich cieľavedomé zvládanie učiva.

·         Podporujeme angažovanosť našich žiakov na verejnom dianí prípravou kultúrnych programov s rôznym zameraním.

·         Častými vychádzkami a pobytom v prírode  vytvárame predpoklady pre dobrý vzťah žiakov k prírode a k jej ochrane, vedieme prírodovedný a turistický krúžok.

 

5.  Zabezpečenie výučby pre žiakov so špeciálnymi potrebami

 Naša škola je otvorená pre všetkých žiakov.

Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je  žiak , u ktorého je potrebné zabezpečiť ďalšie zdroje na podporu efektívneho vzdelávania. Použitie ďalších zdrojov umožní vytvoriť kvalitatívne nové prostredie, zodpovedajúce  potrebám žiakov, ktorí si vyžadujú špeciálny prístup vo vzdelávaní.  Špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby sú u žiaka diagnostikované školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie.

 
Špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou je požiadavka na úpravu podmienok ( obsahu, foriem, metód, prostredia a prístupov) vo výchove a vzdelávaní pre  žiaka. Špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú zo zdravotného znevýhodnenia alebo nadania alebo  vývinu žiaka v sociálne znevýhodnenom prostredí, zohľadnenie ktorých mu zabezpečí rovnocenný prístup k vzdelávaniu, primeraný rozvoj schopností alebo osobnosti ako aj dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania a primeraného začlenenia do spoločnosti.

 

Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je spravidla:

 

1) žiak  so zdravotným znevýhodnením, t.j.

            - žiak so zdravotným postihnutím  (s mentálnym postihnutím, so sluchovým postihnutím, so zrakovým postihnutím, s telesným postihnutím,  s narušenou komunikačnou schopnosťou, s  autizmom alebo inými  pervazívnymi vývinovými poruchami, s viacnásobným postihnutím)

            - žiak chorý alebo zdravotne oslabený, žiak s vývinovými poruchami (poruchou aktivity a pozornosti,  s vývinovou poruchou učenia, s oneskoreným alebo nerovnomerným psychomotorickým vývinom), žiak s intelektovým výkonom v hraničnom pásme, žiak s poruchou správania,

2) žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia

3) žiak s nadaním

 

Ďalšie zdroje sú rôzneho druhu, predovšetkým:

 

a)       zabezpečenie odborného prístupu vo vzdelávaní t.j. včasná špeciálnopedagogická,  psychologická, medicínska diagnostika, vzdelávanie podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu -   individuálna a skupinová práca so žiakom, používanie špeciálnych metód a foriem vyučovania, úprava vzdelávacieho obsahu, zaradenie špeciálnych vyučovacích predmetov, špecifický postup v hodnotení vzdelávacích  výsledkov, aplikácia alternatívnych foriem komunikácie, úzka spolupráca s rodičmi a iné, podľa individuálnej potreby konkrétneho žiaka, vyplývajúcej z odbornej diagnostiky;

b)       materiálne, ktoré zahŕňajú špeciálne učebnice, špeciálne vyučovacie pomôcky, kompenzačné pomôcky, prístroje, úpravy prostredia (napr. bezbariérový prístup) a iné;

c)       personálne t.j. odborný servis špeciálneho  pedagóga, školského špeciálneho pedagóga, logopéda, liečebného pedagóga, asistenta učiteľa, školského psychológa, ďalej nižší počet žiakov v triede, v prípade individuálnej integrácie zníženie maximálneho počtu žiakov v triede, odborná príprava učiteľov a iné;

d)       finančné  na zabezpečenie špeciálnych materiálnych,  odborných a personálnych podmienok.

 

 V prvom ročníku nemáme žiaka so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami.

Na škole evidujeme dvoch žiakov so zdravotným postihnutím.

Spolupracujeme s Centrom výchovného a psychologického poradenstva Myjava a s Detským integračným centrom Trnava.

Pre týchto žiakov zabezpečujeme učebné a kompenzačné pomôcky. Vypracovali sme projekt ING Šanca pre deti v hodnote 43 000-Sk,za tieto finančné prostriedky chceme zakúpiť did.a.kompenzačné pomôcky.

Doposiaľ neboli nutné priestorové úpravy školy.

Pedagogický pracovníci absolvujú školenia organizované MPC v Trenčíne.

Individuálny výchovno-vzdelávací program vypracováva triedny učiteľ spolupráci všetkých vyučujúcich, ktorí žiaka vyučujú.

Na vypracovaní sa podieľa rodič žiaka, ktorý je s programom oboznámený.

  
6.       Začlenenie prierezových tém

         Povinnou súčasťou obsahu vzdelávania sú prierezové tematiky, ktoré sa spravidla prelínajú cez obsahové vzdelávacie oblasti. Prierezové tematiky uplatňujeme ako integrovanú súčasť vzdelávacieho obsahu oblastí vzdelávania a vhodných vyučovacích predmetov, formou kurzu. Sú uvedené v učebných osnovách jednotlivých predmetov. Samozrejmosťou pre zabezpečenie účinnosti a neformálnosti témy je použitie aktivizujúcich, interaktívnych učebných metód..

Na úrovni primárneho vzdelávania zavádza Štátny vzdelávací program tieto prierezové témy:

 

 
Prierezové témy prechádzajúce oblasťami vzdelávania

 

Prierezové témy

   V 1.ročníku

  ako integrovaná       súčasť v predmete

 

Osobnostný  a sociálny rozvoj

SJL, PDA, ETV, VYV

Environmentálna výchova

MAT, SJL, PDA,

Mediálna výchova

VYV, MAT

Multikultúrna výchova

MAT,ETV, PDA, SJL

Dopravná výchova – VÝCHOVA  bEZPEčNOSTI V CESTNEJ PREMáVKE

PDA,SJL, MAT,ETV,

Ochrana života a zdravia

TEV, PDA, SJL

Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

PDA, VYV, INF

 

Tvorbe projektu a prezentačným zručnostiam sa deti učia i v rámci počítačového krúžku, ktorý navštevujú všetci žiaci školy.

 

Dopravnú výchovu zabezpečíme formou kurzu, ktorý nám organizuje Detské dopravné ihrisko v Trnave alebo Čerenec - Vrbové  s teoretickou aj praktickou časťou, aby sme žiakov naučili bezpečne sa správať na cestách. Tento kurz bude organizovaný minimálne 1-krát počas dochádzky žiaka do našej školy a na hodinách pracovnej výchovy.

 

Multikultúrna výchova sa dotýka medziľudských vzťahov, ktorej cieľom je chápanie a akceptácia iných kultúr a rozvoj medziľudskej tolerancie. Začleníme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu vlastiveda, prírodoveda, etická výchova, cudzí jazyk, výtvarná výchova, hudobná výchova..

 

Mediálna výchova rozvíja schopnosť zaobchádzať s rôznymi druhmi médií, selektívne využívať ich produkty. Začleníme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu matematika, informatika, slovenský jazyk, etická výchova.

 

Osobnostný a sociálny rozvoj rozvíja ľudský potenciál žiakov, ktorej cieľom je sebapoznanie, sebaúcta, sebavzdelávanie pestovanie dobrých medziľudských vzťahov, podporuje prevenciu sociálno-patologických javov. Začleníme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu slovenský jazyk, etická výchova, vlastiveda, prírodoveda.

 

Environmentálna výchova rozvíja spoluprácu pri ochrane a tvorbe životného prostredia, posilňuje zodpovednosť k živým organizmom, k zdravému životnému štýlu, k prírodnému a kultúrnemu dedičstvu. Začleníme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu slovenský jazyk, vlastiveda, prírodoveda, etická výchova, výtvarná výchova.

 

Dopravná výchova  je zameraná na bezpečné správanie sa v rôznych dopravných situáciách, na osvojenie si zásad dopravy, právnych predpisov, technických podmienok dopravy. Začleníme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu slovenský jazyk, matematika, prírodoveda, vlastiveda, výtvarná výchova, telesná výchova, etická výchova.

 

Ochrana života a zdravia je zameraná na ochranu života a zdravia v mimoriadnych situáciách, pri pobyte a pohybe v prírode, na zvládnutie ekologických havárií, dopravných nehôd a živelných pohrôm. Realizuje sa prostredníctvom učebných predmetov vlastiveda, prírodoveda ako aj samostatne účelovým cvičením - zdravotnou prípravou, civilnou ochranou, pohybom a pobytom v prírode. 

 

Tvorba projektu a prezentačné zručnosti rozvíja u žiakov kompetencie tak, aby vedeli komunikovať, argumentovať, používať informácie, prezentovať svoje názory, riešiť problémy, spolupracovať v skupine. Začleníme ju do jednotlivých učebných osnov predmetu matematiky, informatika, slovenský jazyk, cudzí jazyk, etická výchova,  vlastiveda, prírodoveda, výtvarná výchova, hudobná výchova.

 

 

Regionálna výchova- spoznávanie histórie a ľudových tradícií. Realizuje sa prostredníctvom učebných predmetov  vlastiveda , slovenský jazyk a literatúra, hudobná výchova , výtvarná výchova, pracovná výchova.

Plánujeme každoročne navštíviť dielňu hrnčiarstva, návšteva ,, Gazdovského dvora v Turej Lúke “.

Regionálnu výchovu budeme rozvíjať aj formou besedy a praktických prác ( vyšívanie, háčkovanie, pletenie ) sa staršími spoluobčanmi našej obce.

Plánujeme besedu s prútikárom  pánom Rehorčíkom z našej obce- ukážka výrobkov z prútia,

pletenie korbáčov.

Účasť na celoslovenskom stretnutí prútikárov ,,Nevšedné podoby prútia“

   

 

Vnútorný systém hodnotenia kvality zameriame na 3 oblasti:

1. Hodnotenie žiakov

2. Hodnotenie pedagogických zamestnancov

3. Hodnotenie školy

 
1.      Hodnotenie žiakov

Neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacieho procesu  v  škole je hodnotenie žiakov. Hodnotenie žiakov  je bežnou činnosťou, ktorú učiteľ v škole vykonáva  v priebehu vyučovania (ale i mimo neho) po celý školský rok. Hodnotenie sa uskutočňuje podľa Metodického pokynu č.7a č.1 / 2009-R  na hodnotenie žiakov  základnej školy a podľa školského zákona .

         Systém hodnotenia môžu pripomienkovať :

          rodičia na zasadnutí rodičovskej rady prostredníctvom triednych dôverníkov

                        Opodstatnené návrhy budú prerokované na pedagogickej rade.

 

 

 

(1)     Klasifikácia je jednou z foriem hodnotenia, ktorej výsledky sa vyjadrujú určenými piatimi stupňami. Na vysvedčeniach s klasifikáciou sa slovný komentár za príslušný polrok nedopĺňa.

(2)     Vo výchovno-vzdelávacom procese sa uskutočňuje priebežné a celkové hodnotenie:

priebežné hodnotenie sa uskutočňuje pri hodnotení čiastkových výsledkov a prejavov žiaka na vyučovacích hodinách a má hlavne motivačný charakter; učiteľ zohľadňuje vekové a individuálne osobitosti žiaka a prihliada na jeho momentálnu psychickú i fyzickú disponovanosť,

celkové hodnotenie žiaka v jednotlivých vyučovacích predmetoch sa  uskutočňuje na konci prvého polroka a druhého polroka v školskom roku a má čo najobjektívnejšie zhodnotiť úroveň jeho vedomostí, zručností a návykov v danom vyučovacom predmete.

(3)     V procese hodnotenia učiteľ uplatňuje primeranú náročnosť, pedagogický takt voči žiakovi, rešpektuje práva dieťaťa a humánne sa správa voči žiakovi. Predmetom hodnotenia vo výchovno-vzdelávacom procese sú najmä učebné výsledky žiaka, ktoré dosiahol vo vyučovacích predmetoch v súlade s požiadavkami vymedzenými v učebných osnovách, osvojené kľúčové kompetencie, ako aj usilovnosť, osobnostný rast, rešpektovanie práv iných osôb, ochota spolupracovať a správanie žiaka podľa školského poriadku. Hodnotenie slúži ako prostriedok pozitívnej podpory zdravého rozvoja osobnosti žiaka.

(4)     Pri hodnotení  výsledkov práce žiaka sa postupuje v súlade s:

výchovno-vzdelávacími požiadavkami vzdelávacích programov,

požiadavkami na rozvoj všeobecných kompetencií,

učebnými plánmi, učebnými osnovami a štandardami.

(5)     Pri hodnotení žiaka sa posudzujú získané kompetencie v súlade s učebnými osnovami a schopnosť ich využívať v oblastiach:

·         komunikačných schopností, najmä ústne a písomné spôsobilosti,

·         čitateľskej gramotnosti,

·         jazykových schopností v štátnom jazyku, v materinskom jazyku, v cudzích jazykoch,

·         využívania informačno-komunikačných technológií,

·         matematickej gramotnosti a prírodných vied,

·         sociálnych kompetencií,

·         multikultúrnych kompetencií,

·         manuálnych zručností a ich využití v praktických cvičeniach,

·         umeleckých a psychomotorických schopností,

·         analýzy problémov a schopnosti ich riešenia,

·         osobnostných vlastností ako porozumenie, znášanlivosť, tolerancia, priateľstvo,

·         kontrolovania a regulovania svojho správania, ochrany svojho zdravia a životného prostredia a etických princípov.

Získavanie podkladov na hodnotenie

(1)     Podklady na hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov a správania žiaka získava učiteľ najmä týmito metódami, formami a prostriedkami:

a)       sústavným diagnostickým pozorovaním žiaka,

b)       sústavným sledovaním výkonu žiaka a jeho pripravenosti na vyučovanie,

c)       rôznymi druhmi skúšok (písomné, ústne, grafické, praktické, pohybové) a didaktickými testami; uplatňuje aj metódy menej riadené (referáty, denníky, sebahodnotiace listy, dotazníky, pozorovania, portfóliá) - súbor prác žiaka, ktoré vypovedajú o jeho výkone,

d)       analýzou výsledkov rôznych činností žiaka,

e)       konzultáciami s ostatnými pedagogickými zamestnancami a podľa potreby s odbornými zamestnancami zariadenia výchovného poradenstva a prevencie, všeobecného lekára pre deti a dorast, najmä u žiaka s trvalejšími psychickými a zdravotnými ťažkosťami a poruchami,

f)  rozhovormi so žiakom a so zákonným zástupcom žiaka.

(2)     Žiak je z predmetu skúšaný ústne, písomne alebo prakticky najmenej dvakrát v polročnom hodnotiacom období.

(3)     Učiteľ oznamuje žiakovi výsledok každého hodnotenia a posúdi klady a nedostatky hodnotených prejavov a výkonov. Po ústnom skúšaní učiteľ oznámi žiakovi výsledok ihneď. Výsledky hodnotenia písomných a grafických prác a praktických činností oznámi žiakovi a predloží k nahliadnutiu najneskôr do 10 dní.

(4)     Písomné práce a ďalšie druhy skúšok rozvrhne učiteľ rovnomerne na celý školský rok. Pravidelným rozvrhnutím hodnotiacich činností zabráni preťažovaniu žiaka. Písomné práce archivuje do konca príslušného školského roka.

Hodnotenie prospechu a správania

(5)     Prospech žiaka v  jednotlivých vyučovacích predmetoch sa klasifikuje týmito stupňami:

         1 – výborný,

         2 – chválitebný,

         3 – dobrý,

         4 – dostatočný,

         5 – nedostatočný.

Stupeň 1 (výborný)                                                      

Žiak ovláda poznatky, pojmy a zákonitosti podľa učebných osnov a vie ich pohotovo využívať pri intelektuálnych, motorických, praktických a iných činnostiach. Samostatne a tvorivo uplatňuje osvojené vedomosti a kľúčové kompetencie pri riešení jednotlivých úloh, hodnotení javov a zákonitostí. Jeho ústny aj písomný prejav je správny, výstižný. Grafický prejav je  estetický. Výsledky jeho činností sú kvalitné až originálne.

 

Stupeň 2 (chválitebný)                                              

Žiak ovláda poznatky, pojmy a zákonitosti podľa učebných osnov a  vie ich pohotovo využívať. Má osvojené kľúčové kompetencie, ktoré tvorivo aplikuje pri intelektuálnych, motorických, praktických a iných činnostiach. Uplatňuje osvojené vedomosti a kľúčové kompetencie pri riešení jednotlivých úloh, hodnotení javov a zákonitostí samostatne a kreatívne alebo s menšími podnetmi učiteľa. Jeho ústny aj písomný prejav má občas nedostatky v správnosti, presnosti a  výstižnosti. Grafický prejav je prevažne estetický. Výsledky jeho činností sú kvalitné, bez väčších nedostatkov.

 

Stupeň 3 (dobrý)                                                       

Žiak má v celistvosti a úplnosti osvojenie poznatkov, pojmov a zákonitostí podľa učebných osnov a pri ich využívaní má nepodstatné medzery. Má osvojené kľúčové kompetencie, ktoré využíva pri intelektuálnych, motorických, praktických a iných činnostiach s menšími nedostatkami. Na podnet učiteľa uplatňuje osvojené vedomosti a kľúčové kompetencie pri riešení jednotlivých úloh, hodnotení javov a zákonitostí. Podstatnejšie nepresnosti dokáže s učiteľovou pomocou opraviť. V ústnom a písomnom prejave má častejšie nedostatky v správnosti, presnosti, výstižnosti. Grafický prejav je menej estetický. Výsledky jeho činností sú menej kvalitné.

 

Stupeň 4 (dostatočný)

Žiak má závažné medzery v celistvosti a úplnosti osvojenia poznatkov a zákonitostí podľa učebných osnov ako aj  v  ich využívaní. Pri riešení teoretických a praktických úloh s uplatňovaním kľúčových kompetencií sa vyskytujú podstatné chyby. Je nesamostatný pri využívaní poznatkov a hodnotení javov. Jeho ústny aj písomný prejav má často v správnosti, presnosti a výstižnosti vážne nedostatky. V kvalite výsledkov jeho činností sa prejavujú omyly, grafický prejav je málo estetický. Vážne nedostatky dokáže žiak s pomocou učiteľa opraviť.

 

Stupeň 5 (nedostatočný)

Žiak si neosvojil vedomosti a zákonitosti požadované učebnými osnovami, má v nich závažné medzery, preto ich nedokáže využívať. Pri riešení teoretických a praktických úloh s uplatňovaním kľúčových kompetencií sa vyskytujú značné chyby. Je nesamostatný pri využívaní poznatkov, hodnotení javov, nevie svoje vedomosti uplatniť ani na podnet učiteľa. Jeho ústny a písomný prejav je nesprávny, nepresný. Kvalita výsledkov jeho činností a grafický prejav sú na nízkej úrovni. Vážne nedostatky nedokáže opraviť ani s pomocou učiteľa.

 

 

Prospech z jednotlivých vyučovacích predmetov sa na vysvedčení pre prvý stupeň základnej školy uvádza arabskou číslicou, označujúcou klasifikačný stupeň

 

Správanie žiaka sa  klasifikuje týmito stupňami:

1 – veľmi dobré,

2 – uspokojivé,

3 – menej uspokojivé,

4 – neuspokojivé.

Stupeň 1 (veľmi dobré)

Žiak dodržiava pravidlá správania a ustanovenia školského poriadku a len ojedinele sa dopúšťa menej závažných previnení.

Stupeň 2 (uspokojivé)

Žiak porušuje jednotlivé pravidlá školského poriadku, je prístupný výchovnému pôsobeniu a usiluje sa svoje chyby napraviť.

Stupeň 3 (menej uspokojivé)

Žiak závažne porušuje pravidlá správania a školský poriadok alebo sa dopúšťa ďalších previnení.

Stupeň 4 (neuspokojivé)

Žiak sústavne porušuje pravidlá správania a  školský poriadok, zámerne narúša korektné vzťahy medzi spolužiakmi a závažnými previneniami ohrozuje ostatných žiakov a zamestnancov školy.

Celkové hodnotenie žiaka prvého ročníka základnej školy sa na konci prvého polroka a druhého polroka na vysvedčení vyjadruje:

prospel (a),

neprospel (a).

Hodnotenie  správania

Kritériom na hodnotenie správania je dodržiavanie pravidiel správania žiaka a  školského poriadku počas hodnotiaceho obdobia. Učitelia pritom využívajú najmä pozitívnu motiváciu.

Správanie žiaka sa hodnotí so zreteľom na vekové osobitosti podľa týchto požiadaviek:

a)       pochvaly a iné ocenenia sa udeľujú za mimoriadny prejav aktivity a iniciatívy, za záslužný alebo statočný čin; návrh na udelenie pochvaly alebo iného ocenenia sa prerokuje v pedagogickej rade,

b)       opatrenie na posilnenie disciplíny žiaka sa ukladá po objektívnom prešetrení za závažné alebo opakované previnenie proti školskému poriadku, ktoré spravidla predchádza zníženiu stupňa zo správania; podľa závažnosti previnenia sa ukladá niektoré z opatrení, najmä napomenutie od triedneho učiteľa, pokarhanie od triedneho učiteľa, pokarhanie od riaditeľa školy.

Hodnotenie správania žiaka navrhuje triedny učiteľ po prerokovaní s učiteľmi, ktorí v triede vyučujú a schvaľuje riaditeľ po prerokovaní v pedagogickej rade. Pochvaly a iné ocenenia, výchovné opatrenia sa zaznamenávajú v triednom výkaze alebo katalógovom liste žiaka. Udelenie zníženého stupňa zo správania sa odôvodní v triednom výkaze alebo katalógovom liste žiaka.

Systém riešenia výchovných problémov so žiakmi

Pri riešení výchovných problémov so žiakmi je veľmi dôležité dôkladne poznať žiaka, jeho rodinné prostredie. Treba ich riešiť včas a dôsledne.

 

Systém riešenia výchovných problémov so žiakmi

 

Pri riešení výchovných problémov so žiakmi je veľmi dôležité dôkladne poznať žiaka, jeho rodinné prostredie. Treba ich riešiť včas a dôsledne.

 

a)       1. priestupok – rieši triedny učiteľ pohovorom so žiakom. Priestupok oznámi písomne rodičom ako napomenutie triednym učiteľom.

b)       2. priestupok – rieši triedny učiteľ pozvaním rodičov do školy, osobným pohovorom s rodičmi a triednym učiteľom alebo vyučujúcim, pohovorom rodičov s riaditeľom školy. Žiak dostáva písomné pokarhanie triednym učiteľom.

c)       3. priestupok – ktorému predchádza pohovor žiaka, rodičov, triedneho učiteľa a riaditeľa školy, nasleduje písomné pokarhanie riaditeľa školy. Z riaditeľského pokarhania vyplýva  zákaz účasti na výletoch, spol. podujatiach organizovaných školou.

d)       ďalšie priestupky budú hodnotené zníženou známkou zo správania. Znížená známka môže byť aj po prvom priestupku, ak ním ublíži na zdraví inému žiakovi s dlhodobými následkami, alebo poškodí majetok školy s hodnotou vyššou ako 33,20 € (1000,12 Sk), alebo je hrubým porušením etického alebo mravného správania sa.

e)       Na základe podkladov triedneho učiteľa podávame návrh riešenia na psychologické vyšetrenie, na odbor sociálnych vecí pri OÚ Myjava a sociálne oddelenie Mesta Myjavy (ak rodičia nespolupracujú so školou).

f)         Ak žiadne z prijatých opatrení neviedli k náprave, výchova žiaka je vážne narušená a môže byť daný podnet na ústavnú alebo ochrannú výchovu.

 

Udeleniu výchovných opatrení a zníženej známky zo správania musí predchádzať oboznámenie rodičov s priestupkom žiaka, až potom sa oboznámi pedagogická rada.

 

 

Výchovné problémy, ktoré sú na výchovných, neklasifikovaných predmetoch sa riešia v rámci správania.

 

Žiakovi môže byť udelená pochvala:

 

a)       triednym učiteľom – ústna pred kolektívom triedy

b)       riaditeľom školy – môže byť zverejnená na nástenke alebo v školskom rozhlase

c)       odmena vecným darom – výletom

 

Pochvaly a iné ocenenia sa udeľujú za:

 

-          za vzorné správanie

-          za vzorné plnenie povinností

-          záslužný alebo statočný čin

 

 

Cieľom  hodnotenia je poskytnúť žiakovi spätnú väzbu, prostredníctvom ktorej získa informácie o tom, ako danú problematiku zvláda, ako dokáže pracovať s tým, čo sa naučil, v čom sa zlepšil a čo sa treba ešte doučiť. Neoddeliteľnou súčasťou má byť návod, ako má žiak postupovať, aby nedostatky odstránil. Pri poskytovaní spätnej väzby je kladený dôraz na vhodnú formuláciu myšlienok – najskôr   sa poskytujú pozitivne vyjadrenia.

              Hodnotenie nesmie byť zamerané na porovnávanie žiaka so žiakom. V hodnotení sa treba zamerať na individuálny pokrok každého žiaka, respektíve na hodnotenie splnenia vopred stanovených požiadaviek, zadaných úloh. Súčasťou hodnotenia žiakov v škole je tiež hodnotenie správania. Celkovo hodnotenie nesmie viesť k znižovaniu dôstojnosti a sebadôvery žiaka.

               Každému hodnoteniu musí predchádzať jasné a zrozumiteľné zoznámenie žiakov s cieľom vzdelávania, očakávanými výstupmi pre daný ročník, rozloženými na jednotlivé  hodnotiace obdobia a k nim hodnotiace kritériá. Žiak má právo vedieť, čo a prečo sa bude učiť a kedy a akým spôsobom bude hodnotený.

Hodnotenie jednotlivých konkrétnych predmetov je schvaľované pedagogickou radou a riaditeľkou školy. Žiaci a rodičia sú s formou hodnotenia informovaní na začiatku školského roka.

 

Formy overovania vedomostí a schopností žiakov:

 

-          Písomné práce, slohové práce, testy, diktáty, cvičenia,……

-          Ústne skúšanie a slovný prejav

-          Vypracovanie referátov a prác k danej téme

-          Úprava zošitov, samostatné práce a domáce úlohy

-          Modelové a problémové úlohy, kvízy, křížovky, rébusy,…

-          Výroba pomôcok, modelov, laboratórne práce….

-          Projektové a skupinové práce

-          Sústavné diagnostické pozorovanie žiaka

 
Sebahodnotenie

    Žiaci sú k sebahodnoteniu vedení už od 1. ročníka. V prvom ročníku prebieha najčastejšie pri  komunitách v kruhu. Žiaci  sa učia vyjadriť svoj názor na úroveň zvládnutia danej úlohy, prípadne hodnotia správanie a konanie spolužiakov. V treťom a štvrtom ročníku  si žiaci hodnotia svoju prácu aj sami – vzájomnou samokontrolou, prípadne testami. Pri každom hodnotení poskytne učiteľ spätnú väzbu. Sebahodnotenie žiakov je nielen neoddeliteľnou súčasťou procesu hodnotenia, ale súčasne ho považujeme za jednu z významných kompetencií, ktorú chceme žiakov naučiť.

  
Kritéria hodnotenia – postup pri hodnotení klasifikáciou

 

Pri klasifikácií výsledkov vo vyučovacích predmetoch sa v súlade s požiadavkami učebných osnov hodnotí:

a /  celistvosť, presnosť, trvácnosť osvojenia požadovaných poznatkov, faktov, pojmov,  

     definícií, zákonitostí a vzťahov

b / kvalita a rozsah získaných zručností vykonávať požadované intelektuálne a motorické

     činnosti

c / schopnosť zaujať stanovisko a uplatňovať osvojené poznatky a zručnosti pri riešení

     teoretických a praktických úloh, pri výklade a hodnotení prírodných a spoločenských javov

     a zákonitosti

d / schopnosť využívať a zovšeobecňovať skúsenosti a poznatky získané pri praktických

     činnostiach

e / kvalita myslenia, predovšetkým jeho logickosť, samostatnosť a tvorivosť

f / aktivita v prístupe k činnostiam, záujem o ne a vzťah k nim

g / presnosť, výstižnosť, odborná a jazyková správnosť  ústneho prejavu, písomného prejavu

h / kvalita výsledkov činnosti

ch /osvojenie účinných metód samostatného štúdia

 

OPRAVA PÍSOMNOSTÍ ZO SLOVENSKÉHO JAZYKA NA 1. STUPNI ZŠ

 

Slovenský jazyk

Nácvičné diktáty:

-          znenie nácvičného diktátu si zostavuje vyučujúci sám, lebo je to podmienené skutočnosťou, ktoré javy chce so spolužiakmi precvičiť a upevniť.

-          v nácvičnom diktáte nesmú byť slová, resp. slovné spojenia, ktoré sa nachádzajú v kontrolnom diktáte.

-          Počet slov v nácvičnom diktáte môže byť menší, než je počet slov v kontrolnom diktáte.

-          Obsahom nácvičného diktátu nemusí byť súvislý text, ale iba slovné spojenia.

-          Nácvičné diktáty sa neklasifikujú.

  

Kontrolné diktáty:

Ročník

Počet  diktátov

I.

1

II.

6

III.

8

IV.

7



 

 

 

 

Zameranie diktátov v jednotlivých ročníkoch:

 

2.ročník

-     krátke a dlhé samohlásky,

-     spoluhlásky ď, ť, ň, ľ a ich spojenie s e, i, ia, ie, iu do slabiky,

-     i/í po mäkkých spoluhláskach,

-     y/ý po tvrdých spoluhláskach,

-     druhy viet,

-     zhrnutie učiva 2. ročníka.

 

3.ročník

-     vybrané slová po b,

-     vybrané slová po m,

-     vybrané slová po p,

-     vybrané slová po r,

-     vybrané slová po s,

-     vybrané slová po v, z,

-     veľké začiatočné písmená,

-     zhrnutie učiva 3. ročníka (dôraz na ä, r/ŕ, l/ĺ).

 

4.ročník

      -     spodobovanie (dôraz na predložky a predpony),

-      vybrané slová,

-      podstatné mená stredného rodu,

-      podstatné mená ženského rodu,

-      podstatné mená mužského rodu,

-      slovesá,

-      zhrnutie učiva 4. ročníka.

 

 

-          kontrolný diktát musí obsahovať stanovený počet slov, ktorý je určený pokynmi na hodnotenie a klasifikáciu výsledkov v  slovenskom jazyku na 1. stupni ZŠ :

-          2.  ročník . 10 – 20 slov

      -     3  .ročník : 20 – 30 slov

-     4.  ročník : 30 – 45 slov

 

 

-          Kontrolný diktát sa klasifikuje podľa pokynov na hodnotenie a klasifikáciu výsledkov

      v slovenskom jazyku na 1. stupni ZŠ :

      0 – 2 = 1

      3 – 4 = 2

      5 – 7 = 3

      8 – 10 = 4

      11 a viac = 5

 

Poznámka:

a)      Iba za jednu chybu sa pokladá tá istá chyba v tom istom tvare slova, aj keď sa daný tvar slova v diktáte vyskytne niekoľkokrát.

b)      Všetky chyby majú rovnakú hodnotu, čiže sa nerozlišujú tzv. malé a veľké chyby.



KOREKTORSKÉ ZNAČKY

 

__

označenie chybného písmena

 

značka pre chýbajúce slovo/ písmeno

 

značka na oddelenie slov

značka na spojenie slova/ písmen

značka pre zbytočne napísané slovo, písmeno

1 3 2

správne poradie slov

označenie nesprávneho i,í/y,ý

nesprávne rozdelené slovo na konci, začiatku  riadka

 

Poznámka

 

V 2. ročníku ZŠ odporúčame pri oprave chybného písmena v slove napísať správne písmeno

/ prípadne chýbajúce písmeno dopísať /.                    

 

V slovenskom jazyku sa môžu pravidelne písať pravopisné cvičenia – neklasifikované - zamerané na upevňovanie preberaného učiva.

 

 

Ďalšie spôsoby preverovania vedomostí:

Ø       Tematické opakovanie po prebratí  celku 

Ø       Krátke samostatné práce

 

Hodnotenie prác

výborný

1

100% -90%

chválitebný

2

89% - 75%

dobrý

3

74% - 50%

dostatočný

4

49% - 25%

nedostatočný

5

24% - 0%

 

 

 
 

Matematika

 

spôsoby preverovania vedomostí:

Ø       Tematické opakovanie po prebratí učiva

Ø       Krátke samostatné práce

 

Hodnotenie prác

výborný

1

100% -90%

chválitebný

2

89% - 75%

dobrý

3

74% - 50%

dostatočný

4

49% - 25%

nedostatočný

5

24% - 0%

 

Prírodoveda

Ústne skúšanie, krátke písomné práce po tematickom celku, projekty.

 

Vlastiveda

Ústne skúšanie, krátke písomné práce po tematickom celku, projekty

 

Cudzí jazyk

1. - 2. ročník – ústne preverovanie, jednoduché práce hlavne formou kreslenia, spájania, dopĺňania

3. - 4. ročník – po každej lekcii preskúšanie slovnej zásoby ústne/písomne, po každej lekcii test, projekty

 

Výchovné predmety

Klasifikácia – v známke je zahrnutý výkon, ktorý žiak podal, dosiahnutá úroveň, prevedenie, snaha o zlepšovanie sa, aktivita, estetická realizácia, originalita, tvorivosť.

 

   

2.      Hodnotenie pedagogických zamestnancov

 

·         Pozorovanie - priama hospitačná  činnosť na vyučovacích hodinách, plnenia cieľov v jednotlivých predmetoch, využívanie IKT vo vyučovacom procese, využívanie aktivizujúcich metód a foriem práce, príprava na výchovno-vzelávací proces.

·         Kontrola plnenia učebných osnov jednotlivých predmetov.

·         Kontrola predpísaných žiackych písomných prác.

·         Riaditeľské previerky, kontrola úrovne osvojených vedomostí žiakov.

·         Starostlivosť o slaboprospievajúcich žiakov, nadaných žiakova a žiakov so špeciánymi potrebami.

·         Kontrola pedagogickej dokumentácie.

·         Rešpektovania psychohygienických požiadaviek a dodržiavanie rozvrhu hodín a prestávok.

·         Úroveň rozboru žiackych písomných prác.

·         Kontroly pedagogického dozoru nad žiakmi, dochádzky.

·         Riadené rozhovory so žiakmi, rodičmi, učiteľmi a ostatnými zamestnancami školy.

·         Výsledkov žiakov, ktorých učiteľ vyučuje (prospech, žiacke súťaže, výsled , reprezentácia školy, úspešnosť prijatia žiakov na vyšší stupeň školy a pod).

·         Hodnotenia výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby  učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti a pod.

 

  3.   Hodnotenie školy

 

Vlastné hodnotenie školy je zamerané na:

·       Ciele, ktoré si škola stanovila, najmä v koncepčnom zámere rozvoja školy a v školskom vzdelávacom programe, ich reálnosť a stupeň dôležitosti.

·       Posúdenie ako škola spĺňa ciele, ktoré sú v Štátnom vzdelávacom programe.

·       Oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky a oblasti, v ktorých škola dosahuje slabšie výsledky, včítane návrhov a opatrení.

 

Monitorujeme pravidelne:

·         Podmienky na vzdelanie

·         Spokojnosť s vedením školy a učiteľmi

·         Prostredie – klíma školy

·         Priebeh vzdelávania – vyučovací proces- metódy a formy vyučovania

·         Úroveň podpory žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

·         Výsledky vzdelávania

·         Riadenie školy

·         Úroveň výsledkov práce školy

Kritériom pre nás je:

·         Spokojnosť žiakov, rodičov, učiteľov

·         Kvalita výsledkov

Nástroje na zisťovanie úrovne stavu školy sú:

·         Dotazníky pre žiakov a rodičov

·         Analýza úspešnosti žiakov na súťažiach, olympiádach

Na hodnotenie školy používame dotazníky, ktoré zadávame rodičom, žiakom a učiteľom. Našou  snahou je získať spätnú väzbu na kvalitu školy.

    


  

Názov školy: Základná škola Rudník  

Adresa: Rudník 2, 906 23  

Vzdelávací program:  Školský vzdelávací program pre 1.stupeň ZŠ Rudník 

Stupeň vzdelania Primárne vzdelanie ISCED 1

Dĺžka štúdia : štyri roky  

Vyučovací jazyk : slovenský  

Študijná forma : denná            

Druh školy : štátna   

      
 

 

vzdelávacia oblasť

predmety

Počet hodín

1.       ročník

Poznámky

Jazyk a komunikácia

Slovenský jazyk a literatúra

8

 

 

Prvý cudzí jazyk - anglický

2

 

Matematika  a práca s informáciami

Matematika

4

 

Príroda a spoločnosť

Prírodoveda

2

 

Človek a hodnoty

Etická výchova / náboženská výchova

1

 

Umenie a kultúra

Výtvarná výchova

2

 

Hudobná výchova

1

 

Zdravie a pohyb

Telesná výchova

2

 

Spolu

 

22

 

 

 
 

vzdelávacia oblasť

predmety

Počet hodín

2.       ročník

Poznámky

Jazyk a komunikácia

Slovenský jazyk a literatúra

8

 

 

Prvý cudzí jazyk - anglický

2

 

Matematika  a práca s informáciami

Matematika

4

 

 

Informatická výchova

1

 

Príroda a spoločnosť

Prírodoveda

1

 

 

Vlastiveda

1

 

Človek a hodnoty

Etická výchova / náboženská výchova

1

 

Umenie a kultúra

Výtvarná výchova

2

 

Hudobná výchova

1

 

Zdravie a pohyb

Telesná výchova

2

 

Spolu

 

23

 

 

  

vzdelávacia oblasť

predmety

Počet hodín

3.       ročník

Poznámky

Jazyk a komunikácia

Slovenský jazyk a literatúra

8

 

 

Prvý cudzí jazyk - anglický

3

 

Matematika  a práca s informáciami

Matematika

4

 

 

Informatická výchova

1

 

Človek a svet práce

Pracovné vyučovanie

1

 

Príroda a spoločnosť

Prírodoveda

2

 

 

Vlastiveda

1

 

Človek a hodnoty

Etická výchova / náboženská výchova

1

 

Umenie a kultúra

Výtvarná výchova

1

 

Hudobná výchova

1

 

Zdravie a pohyb

Telesná výchova

2

 

Spolu

 

25

 

 

  

vzdelávacia oblasť

predmety

Počet hodín

4.       ročník

Poznámky

Jazyk a komunikácia

Slovenský jazyk a literatúra

8

 

 

Prvý cudzí jazyk - anglický

3

 

Matematika  a práca s informáciami

Matematika

4

 

 

Informatická výchova

1

 

Človek a svet práce

Pracovné vyučovanie

1

 

Príroda a spoločnosť

Prírodoveda

2

 

 

Vlastiveda

2

 

Človek a hodnoty

Etická výchova / náboženská výchova

1

 

Umenie a kultúra

Výtvarná výchova

1

 

Hudobná výchova

1

 

Zdravie a pohyb

Telesná výchova

2

 

Spolu

 

26

 

 

 

 

 

 

 

Vzdelávacia oblasť

Predmet/ročník

1.

2.

3.

4.

Spolu

Jazyk a komunikácia

slovenský jazyk a  literatúra

8

6

6

6

26

Školský vzdelávací program

 

2

2

2

6

prvý cudzí jazyk

 

 

3

3

 

6

Školský vzdelávací program

2

2

 

 

4

druhý cudzí jazyk

 

 

 

 

 

 

                                                                                                               42

Príroda a spoločnosť

 

prírodoveda

0,5

1

1

1

3,5

Školský vzdelávací program

1,5

 

1

1

3,5

vlastiveda

 

1

1

1

3

 

Školský vzdelávací program

 

 

 

1

1

 

 

 

 

 

 

11

Človek a príroda

fyzika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

chémia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

biológia

 

 

 

 

 

 

 

 

  Človek a spoločnosť

dejepis

 

 

 

 

 

geografia

 

 

 

 

 

občianska náuka

 

 

 

 

 

 

Človek a hodnoty 

etická výchova /náboženská výchova 

 

0,5

 

1

 

1

 

1

 

3,5

 

Školský vzdelávací program

0,5

 

 

 

0,5

 

 

4,0

Matematika  a práca s informáciami

matematika

4

4

3

3

14

Školský vzdelávací program

 

 

1

1

 2

informatika

0

0

0

0

 0

informatická výchova

 

1

1

1

3

 

Školský vzdelávací program

 

 

 

 

0

 

 

 

 

 

 

19

   Človek a  svet práce

pracovné vyučovanie

 

 

 

 

 

1

  1

Školský vzdelávací program

 

 

1

 

   1

svet práce 

 

 

 

 

 

technika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Umenie a kultúra

výtvarná výchova

1

1

1

 

1

4

Školský vzdelávací program

1

1

 

 

2

hudobná výchova

1

1

1

1

4

Školský vzdelávací program

 

 

 

 

0

výchova umením

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Zdravie a pohyb

telesná výchova

 

telesná a športová výchova

 

2

 

2

 

2

 

2

 

8

 

 

 

Školský vzdelávací program

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Spolu povinná časť

 

 

17

 

18

 

20

 

21

 

76

Voliteľné hodiny

 

5

 

5

5

5

20

Spolu : povinná  časť + voliteľné hodiny

 

22

 

23

 

25

26

96