Základná škola Rudník

IČO: 3O9958

Rudník č. 2, 906 23

Tel. : 034 6215624      e-mail : zs2rudnik.edu.sk@zoznam.sk

 

 

  

Prevádzkový poriadok

  Základnej školy Rudník

   

 

 
Prevádzkový poriadok   zariadenia pre deti a mládež  je vypracovaný v zmysle § 24 zákona NR SR č. 355/2007 Z.z o ochrane podpore a rozvoji verejného  zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a v súlade  s  § 10 vyhlášky MZ SR č. 527/2007 Z.z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.

 1.    Identifikačné údaje prevádzkovateľa: 

             

Názov: Obec Rudník

Adresa: Rudník č.1, 906 23

IČO: 309958

DIČ: 202 103 9834

Telefonický kontakt:034 - 6215622

Zriaďovateľ: obec

Právna forma : 801  Obec ( obecný úrad)

Email: obec@rudnik.sk

Štatutárny zástupca:Bc. Jaroslav Ferianec

 

2.    Druh výchovno-vzdelávacieho zariadenia pre deti:

 

 Základná škola s vyučovacím jazykom slovenským 

 

3.    Dispozičné usporiadanie zariadenia

 
    
Budova školy má dve poschodia.

      Na prízemí pri hlavnom vstupe sa nachádza šatňa žiakov, v jednej časti sa nachádzajú  

      priestory , kde po rekonštrukcii budú nové priestory MŠ.  V rámci opatrení šetrenia

      s energiami prevádzka školy je iba na jednom – prvom poschodí, kde sa nachádzajú tri

      učebne , dve triedy, jedna počítačová učebňa , a sociálne  zariadenia.

          Učebňa č.I  má rozmery 6,40m × 6,40m s celkovou plochou 40,96 m2  svetlej 

      výšky 3,3 m, čo zodpovedá  maximálnemu počtu žiakov 24.

    Učebňa č.II má rozmery 6,40m × 9,90m s celkovou plochou 63,36 m2  svetlej 

      výšky 3,3 m, čo zodpovedá  maximálnemu počtu žiakov 38.

     Školský klub detí sa nachádza v učebni č.II .

 

    Učebňa č.III – počítačová učebňa s 9 počítačmi pre žiakov má rozmery 2,75m × 6,60m   

     s celkovou plochou 18,15 m2  svetlej výšky 3,3 m, čo zodpovedá  maximálnemu počtu   

     žiakov 9.

    WC dievčatá – 2 záchodové kabínky, 1umývadlo, WC chlapci – 1 záchodová kabínka, 1  

     umývadlo, 2 pisoáre.

    Na druhom poschodí sa nachádzajú kabinety a miestnosť na cvičenie , ktorá má rozmery

     6,40m × 9,90m s celkovou plochou 63,36 m2  svetlej výšky 3,3 m, čo zodpovedá 

     maximálnemu počtu žiakov 38.

    Druhá časť budovy : prízemie – Pošta – vlastný vchod

                                     Prvé poschodie – MŠ – vlastný vchod

                                     Druhé poschodie – bytové priestory – vlastný vchod

    Stravovanie žiakov je zabezpečené v priestoroch kultúrneho domu.

 

4.    Organizácia výchovno-vzdelávacieho procesu

 

Realizuje sa v škole v súlade s Vyhláškou MŠ SSR č. 143/1984 Zb. O základnej škole v znení zmien a doplnkov vyhlášky MŠMaŠ SR č. 409/1990 Zb., MŠ SR č. 249/1995 Z.z.

Začiatok vyučovania je o 8,00 hod. a koniec o 14,00 hod. Prevádzka ŠKD je od 12,00 do 15,30 hod.

Školu otvára vychovávateľka ( učiteľka ) o 7,45 hod. .Žiaci sa prezujú v šatni a odchádzajú do svojich tried.      

 

        HODINY                                                     ČAS PRESTÁVOK

  1. hod. 8,00 – 8,45                                   1.a 2. vyuč. hodinou   20 min.- desiatová

                                                                                                                            prestávka

  1. hod. 9,05 – 9,50                                   2.a 3. vyuč. hodinou   10 min.
  2. hod. 10,00- 10,45                                3.a 4. vyuč. hodinou    10 min.
  3. hod. 10,55 – 11,40                              

      OBED   11,40 – 12,10                              4. a 5. vyuč. hodinou  30 min.

  1. hod. 12,10 – 12, 55                             5. a 6. vyuč. hodinou  10 min.
  2. hod. 13,05 – 13,50

 

    Prestávky sú 20 a 10 – minútové. V čase veľkých prestávok sa žiaci zdržujú mimo učební na chodbe alebo čerstvom vzduchu vonku na školskom dvore. Aktívny oddych žiakov je neriadený pedagógmi (voľný pohyb žiakov v určenom priestore), pedagógovia vykonávajú nad žiakmi dozor.

  Prevádzka v školskom klube  začína  - ranný ŠKD   o 6,45 – 7,45,

-         popoludňajší o12,00 hodine a končí 15,30 hodine.

 

Rozvrh hodín

Pri každoročnom zostavovaní rozvrhu hodín prihliadame  na fyziologickú krivku výkonnosti žiaka v dni a týždni, používame kódy obtiažnosti predmetov:

Kód 5 – M, SjL, Aj,

Kód 4– VLA., PDA, INF

Kód 3 –, ETV, NAV

Kód 2 – PVC, , VYV

Kód 1 – TEV, HUV.

Za zostavenie rozvrhu hodín zodpovedá riaditeľ školy.

Vyučovacie hodiny si delia učitelia do kratších  časových úsekov, čím sa zohľadňuje schopnosť koncentrácie detí na vyučovanie a pedagogické požiadavky na hodinu.

V stredu majú čitelia povinnosť neukladať žiakom domáce úlohy.

 

5. Opatrenia  na predchádzanie nadmernej statickej záťaže

 

Realizáciu a kontrolu rozsadzovania žiakov podľa výšky a druhu zdravotného postihnutia žiaka vykonáva triedny učiteľ vždy na začiatku školského roku. Vyššie deti sedia v zadných laviciach, deti s poruchami zraku v predných laviciach, ľavorukí žiaci pri okne.  Každý vyučujúci má povinnosť upozorňovať žiakov počas vyučovania na správne držanie tela pri sedení a podľa potreby zaraďovať do vyučovacej hodiny malé formy telesnej výchovy. Tiež dbá na dodržiavanie správneho spôsobu vetrania alebo privetrávania. V každej triede je umiestnený nástenný teplomer na sledovanie teploty.

Triedny učiteľ zabezpečuje, aby deti počas prestávok mohli tráviť voľný čas primeranou pohybovou aktivitou a aby mali umožnený voľný pohyb v areáli ZŠ (chodba, školský dvor) pri zabezpečenom dozore pedagógmi a aby sa učebne vetrali.

 

 

5.    Podmienky pohybovej aktivity

 

 Žiaci základnej školy môžu každodenne, ak to počasie dovolí, využívať na pohybovú                 

   aktivitu oplotený areál školy, ktorý je dostatočne veľký s dostatočne veľkou trávnatou

   plochou, multifunkčné ihrisko s umelou trávou, preliezkami a záhradným domčekom               

   na hodinách telesnej výchovy a ŠKD. Majú možnosť využívať miestnosť na cvičenie, 

   ktorá je na to prispôsobená.

  Starostlivosťou o čistotu telocvične je poverená upratovačka. Starostlivosťou o vonkajší areál je poverená upratovačka ( vstupné chodníky letný altánok), zriaďovateľ zabezpečuje kosenie trávnatej plochy minimálne 1x mesačne v letnom období, príp. podľa potreby.

 

  

   6. Opatrenia na predchádzanie vzniku a šírenia prenosných  ochorení

 

      Akútne ochorenie

 

Ak vyučujúci zistí prejavy akútneho ochorenia žiaka počas vyučovacej hodiny, je povinný oznámiť túto skutočnosť triednemu učiteľovi a ten bezodkladne informuje zákonného zástupcu žiaka a zabezpečí bezpečným spôsobom odsun žiaka k príslušnému ošetrujúcemu lekárovi alebo do domácej starostlivosti. Každý žiak má v žiackej knižke kontakty na rodičov, ktoré sú zapísané aj v triednom výkaze. Triedne výkazy sú v riaditeľni školy a v riaditeľni školy je zoznam tel. čísel vyvesený na nástenke.

Parazitárne ochorenie (pedikulóza – zavšivavenie)

-         pri zistení výskytu vší doporučí učiteľka rodičom dieťaťa návštevu detského lekára

-         s výskytom vší v zariadení okamžite oboznámi všetkých rodičov osobne, resp.  formou oznamu na nástenke pre rodičov, zápisom do žiackych knižiek

-          všetky deti v kolektíve, pedagógovia aj rodinní príslušníci si musia umyť vlasy šampónom proti všiam. Šampóny je možné kúpiť v lekárňach, existuje niekoľko druhov (napr. Diffusil, Parasidose, Capisan a iné). Pri ich používaní je potrebné postupovať podľa priloženého návodu na použitie. Doporučuje sa aj vyčesávanie vší špeciálnym hrebeňom.

-             pri zvýšenom výskyte akútnych respiračných ochorení ak počet neprítomných detí presiahne 20 % z celkového počtu detí  oznámi túto skutočnosť príslušnému RÚVZ a preruší prevádzku  jednotlivých tried, prípadne celého zariadenia. (postupuje  sa podľa metodického usmernenia č. 15/2005-R z 31.10.2005 ktorým sa vydáva Plán opatrení pre základné a stredné školy a školské zariadenia pre prípad pandémie chrípky v Slovenskej republike.)

 

 7.  Zabezpečenie stravovania

 

   Žiaci majú zabezpečený obed v ŠJ v kultúrnom dome.

   Prípravu stravy zabezpečuje školská kuchyňa pri MŠ - Rudník, ktorá je od našej ZŠ  

   vzdialená cca 50 m.

   Žiaci desiatujú po prvej vyučovacej hodine.

Za kvalitu a predpísané množstvo stravy, hygienu a kultúru stolovania zodpovedá vedúca výdajnej školskej jedálne. Zabezpečuje  zisťovanie počtu stravníkov aj pitný režim. Za organizáciu a výchovný proces pri jedle, správne sedenie, stolovanie zodpovedá vychovávateľka. Vedie deti k osvojeniu si návykov a kultúrneho správania sa pri stole. V maximálnej miere pritom uplatňujú individuálny prístup k deťom. Počas jedla vychovávateľka deti nenásilne usmerňuje. Do jedla ich však násilne nenútia. Deti v 1.triede používajú pri jedle lyžicu, v 2.triede kompletný detský príbor.

Stravovacie zariadenie  ( VŠJ) má vypracovaný samostatný prevádzkový poriadok .

 

 

8. Zabezpečenie pitnej vody, odkanalizovanie, vykurovanie  

    a ohrev TÚV

    V obci i v základnej škole je pitná voda zabezpečovaná z verejného vodovodu.    V priestoroch základnej školy sa pitná  voda nachádza v triedach,  vo WC zariadeniach. Škola je vykurovaná vlastnou kotolňou( palivo –plyn). Ohrev vody je zabezpečený slnečnými kolektormi , umiestnenými na budove.

 

9. Zabezpečenie čistoty a údržby jednotlivých priestorov   

    zariadenia

 Údržbu školy a drobné opravy zabezpečuje zriaďovateľ. Rozsiahlejšie opravy sa vykonávajú prostredníctvom špecializovaných firiem.

Čistotu jednotlivých priestorov školy zabezpečuje upratovačka  v zmysle  jej pracovnej náplne a vnútorného poriadku ZŠ. Udržuje  zverené priestory v poriadku a čistote tak, aby nebolo ohrozené zdravie detí a zamestnancov školy, resp. iných osôb zdržujúcich sa v objekte.

Denne upratuje navlhko s čistiacim prostriedkom podlahy všetkých chodieb, schodísk a prezuváreň  dvakrát za deň – ráno po príchode žiakov a poobede  po vyučovaní, príp. podľa potreby, podlaha tried sa denne zametá po vyučovaní, na vlhko s čistiacim prípravkom sa denne upratujú aj pracovné plochy lavíc a stoličiek, umývadlá v triedach a kabinetoch, kľučky dvier, odpadkové koše, v triedach 1.stupňa a v ŠKD, tiež v zborovni a kabinetoch sa vysávajú koberce. Ďalej WC, ktoré sa po umytí mís a pisoárov a umývadiel v predsieňach WC dezinfikujú.  Ochranná dezinfekcia sa robí chlórovým dezinfekčným prostriedkom (Savo, Chloramín), ktorý sa nariedi na účinnú koncentráciu (2%). Roztokom sa poumývajú určené plochy, po umytí sa počká asi 20 minút a vykoná sa opláchnutie umytých plôch vodou. Dezinfikujú sa aj odpadové nádoby z učební.   

Týždenne sa umývajú navlhko s pomocou čistiacich prostriedkov obkladačky, dvere, parapety okien, obrazy, vykurovacie telesá, podľa potreby umývajú nábytok.

Mesačne umývajú navlhko s pomocou čistiacich prostriedkov olejové nátery stien, ometajú steny od pavučín.

Polročne sa umývajú okná, ošetruje a leští nábytok.

Jedenkrát ročne sa čiastia strpné svietidlá v lete pri veľkom upratovaní. Počas letných prázdnin vykonávajú veľké hĺbkové upratovanie – umývanie okien, umývanie olejových náterov, lavíc, stoličiek, nábytku.

Starostlivosť o vonkajšie rekreačné, športové a iné plochy má na starosti zriaďovateľ,

 

Pomôcky na upratovanie sú rozdelené podľa účelu, osobitne na WC a podlahy a osobitne na pracovné plochy a nábytok, okná. . Čistiace a dezinfekčné pomôcky a prostriedky sú uložené v sklade čistiacich prostriedkov a v miestnosti upratovačiek, vždy mimo dosah detí.

 

 

11. Zneškodňovanie tuhého odpadu, frekvencie vyprázdňovania

     odpadových nádob,  ich čistenie a dezinfekcia

Tuhý odpad je odstraňovaný prostredníctvom organizovaného zberu obcou Rudník, v 110 litrových nádobách kuka . Odpadové nádoby sú v každej triede a na chodbách, pravidelne / denne/ vyprázdňované a čistené vodou, dezinfekcia sa vykonáva raz v týždni. 

 

12. Pokyny pre zamestnancov, vrátane povinnosti zabezpečenia

      trvalého dozoru nad deťmi a žiakmi

 

Pedagogickí pracovníci majú na vykonávanie trvalého dozoru nad žiakmi počas prestávok a taktiež počas obeda spracovaný harmonogram, ktorí sú povinní dodržiavať. V prípade absencie učiteľa určí riaditeľka ZŠ náhradný dozor. Samostatne sú spracované povinnosti všetkých zamestnancov v rámci ochrany a bezpečnosti zdravia pri práci. Taktiež sú učitelia oboznámení s metodickým usmernením MŠ SR č. 24/2006-R k zavedeniu jednotného postupu škôl, školských zariadení a VŠ pri vzniku registrovaného školského úrazu a pri evidencii nebezpečných udalostí. Zabezpečuje sa dodržiavanie metodického usmernenia MŠ SR č.7/2006-R k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov na školách a školských zariadeniach. Materiály sú k dispozícii učiteľom v zborovni a učitelia boli s nimi na pracovných poradách  oboznámení.

Pedagogický zamestnanec nesmie ponechať deti bez dozoru, inak vážne porušuje vnútorný i prevádzkový poriadok školy. Ostatné informácie týkajúce sa zodpovednosti a pracovných povinností zamestnancov je podrobne obsiahnutý v školskom poriadku a vnútornom poriadku školy.

 

 

13. Pokyny pre návštevníkov

Cudzia osoba sa do priestorov základnej školy nedostane, lebo škola je o 8, 10 hod. zamknutá . Návšteva, ktorá sa ohlási vopred, má možnosť dôvod svojej návštevy vybaviť, lebo jej bude venovaná náležitá pozornosť. / zamestnanci si zabezpečia dozor nad deťmi a riaditeľka sa môže plne venovať návšteve.

Dôvod návštevy však musí súvisieť s činnosťou a účelom predškolského zariadenia./ Iné návštevy sa v základnej škole nesmú uskutočňovať. Riaditeľka základnej školy zakazuje, aby sa v základnej škole uskutočňovali súkromné návštevy, ďalej zakazuje zamestnancom vpúšťať do priestorov školy  obchodných zástupcov, pokiaľ sa nerozhodla inak,  alebo sa s nimi o návšteve nedohodla, prípadne na dohovorenú návštevu neupozornila svojich zamestnancov.

Dohodnuté stretnutie / návšteva / sa v priestoroch školského zariadenia môže pohybovať len v doprovode zodpovednej dospelej osoby a v priestoroch na to určených / kancelária/

Rodičia si svoje deti, ktoré chodia domov v sprievode rodičov vyzdvihnú v priestoroch ŠKD.

 

14. Plán opatrení pre prípad mimoriadnych udalostí a havárií

Ak nastane v ZŠ mimoriadna situácia, je potebné urýchlene informovať o nej riaditeľku. Ak sa nenachádza na pracovisku, zatelefonovať jej a riadiť sa jej pokynmi. Nepodľahnúť panike a pristupovať v danej situácií čo najtriezvejšie.

 

Organizačné pokyny pre zamestnancov ZŠ a MŠ Rudník, počas vyhlásenia mimoriadnej udalosti.

Metodický pokyn pri mimoriadnej situácii, ktorá si vyžaduje okamžitú evakuáciu.

Pracovník školy pri prevzatí telefonátu, alebo pri zistení uvedenej skutočnosti je povinný ihneď  informovať riaditeľa, alebo jeho zástupcu. Pri ich neprítomnosti musí riadiť evakuáciu dotyčný pracovník sám. / telefón, evakuácia detí, kontrola objektu, vypnutie hlavných zdrojov, uzamknutie objektu, riadenie sa pokynmi veliteľa CO – starosta.

 

1.                  Okamžité organizované opustenie objektu

2.                  Kontrola uzamknutia oblokov, dvier, vypnutie hlavných vypínačov elektrickej energie,

Plynu, vody.

3.                  Evakuácia cenných vecí, písomností. / triedne knihy, klas. Hárky, peniaze, zoznamy detí,  dokumentácia CO.

4.                  Uzamknutie a kontrola objektu školy.

5.                  Riadenie sa pokynmi danými veliteľom CO obce –starosta.

 

 

Konkrétne úlohy pre zamestnancov.

 

 

Pszotová Erika. – veliteľ evakuačného strediska, zodpovedá za organizáciu celej  evakuácie, ostatní členovia strediska sa riadia jej pokynmi, zodpovedá za uzatvorenie objektu ZŠ dolný vchod, zabezpečuje pokoj a poriadok v priestore objektu, zodpovedá za zverené deti.

Ak sa počas vyhlásenia mimoriadnej udalosti nachádza v škole vychovávateľka a nenachádza sa tu školníčka,  zverí jej deti a zodpovedá i za vypnutie hlavných uzáverov plynu, vody a elektrickej energie.

 

Tomišová Elena. – zástupca veliteľa, počas jeho neprítomnosti riadi celú evakuáciu, zodpovedá za organizáciu celej evakuácie, zodpovedá za zverené deti, kontrola všetkých miestností v MŠ okien v MŚ, i pivnice, uzamknutie MŚ i horného vchodu.  Zodpovedá za zverenú dokumentáciu.

 

Baranovičová Petra  - Zodpovedá za uzatvorenie okien v triede, zodpovedá za zverené deti, dbá na bezpečnosť, pokoj a poriadok pri evakuácii. Zodpovedá za zverenú dokumentáciu.

 

Bátová Jana-  Zodpovedá za uzatvorenie okien v triede, zodpovedá za zverené deti, dbá na bezpečnosť ,pokoj a poriadok pri evakuácii.

 

Omastová Magdaléna -  zodpovedá za zverené deti,  dbá na bezpečnosť pri presune, udržuje pokojnú atmosféru, dbá na poriadok.

 

Anna Pilková – zodpovedá za uzatvorenie všetkých hlavných uzáverov / plyn, voda, elektr./  zodpovedá za uzatvorenie všetkých okien v škole. Pomáha pri evakuácii detí a aoperatívne sa riadi pokynmi veliteľa.

 

Počas neprítomnosti veliteľa alebo jeho zástupcu, na pracovisku, sa veliteľom evakuačného strediska stáva Batová Jana

 

15. Uplatňovanie zákona NR SR č.377/2004 Z.z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, znenie podľa úpravy č. 465/2005 v znení neskorších predpisov

 

Na škole sa rešpektuje zákaz fajčenia, na vstupe do budovy školy je na dobre viditeľnom  mieste symbol zákazu fajčenia.

 

16. Telefónne čísla tiesňových volaní, ak ide o mimoriadnu situáciu

    

Telefónne prípojky pre záchranné služby:

112 – rýchla  pomoc                                      

150 – hasičská a záchranná služba

155 – záchranná zdravotnícka služba

158 – polícia

159 – mestská polícia

18 154 – záchranný systém

0820 434 343 – detská linka záchrany

 

Telefónne prípojky pre pohotovostné a poruchové služby:

              Okresné riaditeľstvo PZ                         112,   158

              Západoslovenská energetika                  0850/111555

              Plynárne                                                0850/111727

              Vodárne                                                032/7712457 

                                                                           032/6520592

              Lekárska služba prvej pomoci                77 127 50

              Hasičský a záchranný zbor                     77 122 23

 

  

V Rudníku dňa  27.4.2011                              Pečiatka zariadenia